Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFederici, Roger Andrenb_NO
dc.contributor.advisorWendelborg, Christiannb_NO
dc.contributor.authorEileraas, Karin Hammervoldnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:06Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:06Z
dc.date.created2014-08-29nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier741944nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270068
dc.description.abstract   Vurdering for læring skal realisere Kunnskapsløftets målsetting om økt læring for alle elever, og det finnes en rekke studier som peker på at vurdering for læring har en læringsfremmende effekt. Mindre oppmerksomhet er derimot blitt viet til hvordan og hvorvidt vurdering for læring har en innvirkning på elevers motivasjon. I denne studien undersøkes hvordan vurdering for læring er relatert til indre motivasjon, motivert atferd og skolens målstruktur. Studien tar utgangspunkt i kvantitative data som ble innsamlet i forbindelse med pilotering av nye spørsmål til Elevundersøkelsen 2013. Utvalget består av elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet fra tre skoler i Trondheim kommune. For å besvare problemstillingen blir det blant annet utarbeidet en teoretisk modell som testes empirisk gjennom en sti-analyse. Resultatene indikerer at vurdering for læring praktiseres i skolen, samt at skolens målstruktur er relatert til i hvilken grad vurdering for læring oppleves av elevene. En læringsorientert målstruktur ser ut til å ha en positiv innvirkning på vurdering for læring, mens en prestasjonsorientert målstruktur ser ut til å ha en negativ innvirkning. Som forventet indikerer resultatene at vurdering for læring er av betydning for elevers indre motivasjon. En finner derimot ingen direkte innvirkning på motivert atferd i form av hjelpesøkende atferd og innsats. I denne studien finner en flere tilfeller hvor forventninger basert på teori og tidligere forskning ikke stemmer overens med empirien. Resultatene gir likevel indikasjoner på hvordan vurdering for læring er relatert til variablene i problemstillingen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleVurdering for læring: Indre motivasjon, motivert atferd og skolens målstrukturnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel