dc.contributor.advisor | Valenta, Anita | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Berg, Kari | nb_NO |
dc.contributor.author | Elvemo, Yngvild | nb_NO |
dc.contributor.author | Kolstad, Morten Nuland | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:40:04Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:40:04Z | |
dc.date.created | 2014-08-29 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 741885 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/270056 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med temaet holdninger til matematikk. Studien er gjennomført ved å intervjue en elev på niende trinn, hans to matematikklærere og moren hans. I tillegg er det benyttet observasjon i matematikkundervisningen. Målet med forskningsprosjektet har vært å få en forståelse av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk, knyttet til individet, til matematikkopplæringen og til hjemmet. Det er benyttet Hannula (2002) sitt rammeverk for å analysere hvordan elevens matematikkrelaterte følelser, forventninger og verdier kan ha betydning for holdningen. Disse tre betegnes som faktorene ved eleven. Faktorene ved matematikkopplæringen og hjemmet er utledet gjennom en induktiv tilnærming. Innenfor matematikkopplæringen kan organiseringen av opplæringen, læringsaktiviteter og lærerens ambisjoner ha betydning for holdningen til faget. Faktorene ved hjemmet som kan ha betydning for holdningen, er foreldrenes kompetanse i leksesituasjoner og foreldrenes holdningsarbeid. Resultatene viser at det er relasjoner mellom faktorene, og at eleven, matematikkopplæringen og hjemmet står i et gjensidig avhengighetsforhold til hverandre. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.title | «Jeg føler meg nesten litt god»: En kvalitativ kasusstudie av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 110 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |