Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Pernb_NO
dc.contributor.authorOlsen, Karina Aronsennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:40:01Z
dc.date.available2014-12-19T14:40:01Z
dc.date.created2014-08-04nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier736019nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270038
dc.description.abstractFokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den enkelte lærer arbeider med de høyt presterende elevene når det kommer til tilpasset opplæring, og hvilke tanker og strategier det er rundt disse elevene både hos lærere og skoleledere. Denne forskningsundersøkelsen er en del av et forskningsprosjekt om kvaliteten på skolens undervisning i samarbeid mellom Pedagogisk institutt ved NTNU og en kommune i Sør- Trøndelag. Kvantitativ forskningsmetode ble brukt for å svare på problemstillingen. Datamaterialet ble innhentet ved bruk av surveys som ble sendt til alle lærere og rektorer i kommunen. Som et grunnlag for spørreskjemaet ble det dannet tre forskningsspørsmål for å belyse problemstillingen: · Hvilke vurderinger har lærerne av faglige utfordringer for de høyt presterendeelevene?· Hvordan tilrettelegges undervisningen for den høyt presterende eleven?· Hvilke holdninger har lærerne og rektorene til høyt presterende elever når det kommer til hvordan undervisningen bør tilrettelegges? Disse forskningsspørsmålene gav rammen for hvordan lærerne vurderer, tilrettelegger og hvilke holdninger de har i forhold til tilpasset opplæring for høyt presterende elever, og hvordan disse elevene prioriteres på skolen. I denne undersøkelsen viste det seg at lærerne ikke har like høy oppmerksomhet rundt høyt presterende elever, som rundt svake elever. Likevel syntes det at lærerne har disse elevene i tankene sine, og har et ønske om å kunne tilrettelegge undervisningen bedre for dem. Mange lærere syntes også at det er en utfordring å drive tilpasset opplæring for alle elevene i en gruppe. Undervisningen blir ofte lagt på et nivå slik at de svake elevene får med seg det grunnleggende, og på grunn av mangel på tid og ressurser hos lærerne, kan dette føre til at de høyt presterende elevene ofte får unngjelde mest. Undersøkelsen stiller også et spørsmål om at det manglende fokuset på høyt presterende elever i skolen sin helhet kan være en faktor oppmerksomheten rundt denne elevgruppen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title"A Child miseducated is a Child lost": En kvantitativ undersøkelse av lærerens oppfatning av tilrettelegging for høyt presterende elever i undervisningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel