Show simple item record

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhildnb_NO
dc.contributor.authorSchjerve, Hildenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:54Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:54Z
dc.date.created2014-07-31nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier735767nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269992
dc.description.abstractMålet med denne studien har vært å undersøke hvilke opplevelser journalister som jobber i en norsk avisredaksjon har av motivasjon. Studien har spesielt belyst hvordan seks journalister, som leverer stoff til både papir og digitale plattformer i denne redaksjonen, opplever motivasjon i en hverdag preget av raske teknologiske endringer. Siden journalistyrket tradisjonelt er et fritt, kunnskapsintensivt og kreativt yrke, fikk særlig indre motivasjonsfaktorer, som selvbestemmelse, mestring og opplevelsen av å gjøre noe meningsfylt, fokus. Dette er faktorer som står sentralt i kognitive motivasjonsteorier. For å redegjøre for motivasjonsopplevelsene hos de seks journalistene ble det derfor benyttet teori som ser motivasjon som et resultat av arbeidstakernes forventninger om at de klarer å oppnå det de ønsker å få ut av jobben, og at å jobbe mot mål er en sentral kilde til motivasjon. For å belyse problemstillingen ble kvalitativt intervju benyttet som metode. Basert på analysen trådte følgende tre hovedkategorier fram: Frihet til å bestemme selv, Kunsten å få brukt seg selv og Du kan ikke være mot internett. Disse ga også rammen for forståelsen og kunnskapen om de opplevelsene som journalistene har av motivasjon. Hovedfunnene viser opplevelsen av å være journalist i en digital mediehverdag, og utfordringene med å balansere journalistenes indre drivkrefter for frihet, fordypning og ønsket om å utføre pressens samfunnsoppdrag, med kravene til hyppigere leveranser og mer markedsstyrt journalistikk.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title"Bare mat monsteret, så holder det kjeft": En kvalitativ studie om journalisters opplevelse av motivasjon i en digital mediehverdag, med særlig vekt på indre motivasjonsfaktorernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record