• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Hun var veldig rolig men jeg skjønner jo det at en logoped må være det, at man må snakke sakte. Så jeg skjønner jo at hun har lyktes med den jobben»: En fenomenologisk studie av foreldres opplevelse av den logopediske rådgivningen

Ohr, Hilde Kristine; Finsrud, Katrin Elisabeth
Master thesis
View/Open
735720_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269971
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1858]
Abstract
Denne kvalitative fenomenologiske studien ser nærmere på foreldre til barn som stammer sin opplevelse av å gå til logopedisk rådgivning. Studien bygger på følgende problemstilling: «Hvordan opplever foreldre til barn som stammer den logopediske rådgivningen?».

Syv foreldre stilte til intervju i februar og mars, 2013. Vi har transkribert og analysert alle, men har kun med fire av dem i den endelige oppgaven. Datamaterialet ble analysert ved bruk av fenomenologisk analyse. Denne dannet teksturell og strukturell beskrivelse av foreldrenes opplevelse av den logopediske rådgivningen.

Resultatene fra analysen viste tre kategorier som belyser hvordan foreldrene opplever den logopediske rådgivningen. Disse er: 1) kommunikasjon, 2) systemperspektiv, og 3) relasjon. Den første kategorien skildrer hvordan foreldrene opplever kommunikasjonen med logopeden. Den andre kategorien tar for seg hvordan foreldrene opplevde at systemet rundt barnet ble dratt inn. Den siste kategorien omhandler foreldrenes opplevde relasjon til logopeden. Funnene ble drøftet i lys av teori om kommunikasjon (hovedsakelig Hargie), systemteori (hovedsakelig Tangen og Tveit, Kovac & Cameron) og relasjon (hovedsakelig Rogers og Brammer & MacDonald).
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit