Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnestad, Arvenb_NO
dc.contributor.authorDyrbeck, Annenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:51Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:51Z
dc.date.created2014-07-31nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier735717nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269969
dc.description.abstractNorske barnehager vokser i forhold til ulike kulturer, språk og religioner. Det vil også si at i tillegg til mange ulike kulturer i barnegruppene, er det også mange ulike kulturer blant foreldrene. Dette medfører flere utfordringer for personalet, og kompetansekravene for de ansatte i barnehagene øker. Klarer personalet i norske barnehager å utføre et godt foreldre-samarbeid med innvandrerforeldre, og er innvandrerforeldrene fornøyde og tilfreds med hvordan norske barnehager fungerer? Jeg intervjuet fire forskjellige familier, med ulike kulturelle bakgrunner. Jeg har brukt kvalitativ metode, med en fenomenologisk tilnærming. Erfaringene og opplevelsene til familiene fremtrer ved et halvplanlagt, formelt intervju. Temaet innvandrerforeldre i norske barnehager, og deres opplevelse av samarbeidet med personalet har jeg belyst med teoretisk empiri innenfor kategoriene foreldresamarbeid, lover og føringer i norske barnehager, innvandrerforeldre og kommunikasjon. Mening, innflytelse og støtte er tre begreper som jeg kom frem til gjennom teorien, og begrepene bruker jeg videre i intervjuguiden og i presentasjon og drøftingen av datamaterialet. I analyseprosessen kom jeg frem til en fjerde kategori, kommunikasjon, som også er med i presentasjonen. Analysen viser at innvandrerfamiliene er fornøyde med barnehagene barna tilbringer hverdagene sine i. Det kommer og frem at barnehagene er ganske ulike, og forutsetningene til familiene spiller en rolle i hvordan de ulike familiene opplever hverdagen i barnehagene.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleDet kan være vanskelig å forstå, når en ikke skjønner noe. «Hvordan opplever innvandrerforeldre samarbeidet med personalet i norske barnehager?»: En kvalitativ studie om innvandrerforeldres opplevelse av foreldresamarbeidet i norske barnehager.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber52nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel