Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egilnb_NO
dc.contributor.authorKlokk, Maritanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:44Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:44Z
dc.date.created2014-05-13nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier716917nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269926
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om frafall i videregående opplæring, noe som er et stort samfunnsmessig problem. Oppgaven setter fokus på hvilken betydning støtte fra foreldre, lærer og medelever har for elever i skolehverdagen, og hvordan støtte i de ulike delene av nettverket til elevene er med på å påvirke hvorvidt elevene har tanker om å avslutte sin videregående skolegang eller ikke. Den retter et blikk på hvilke forskjeller det er mellom yrkesfaglige og studieforberedende studieretninger rundt den gitte problematikken, samt belyser også hvordan sosioøkonomisk status og kjønn påvirker denne problemstillingen. Problemstilling og hypoteser blir belyst gjennom statistiske analyser, som er utført ved hjelp av SPSS, av en spørreundersøkelse gjort blant elever ved videregående skoler i Sør-Trøndelag. Gjennom oppgaven blir det vist at sosial støtte er viktig for tanken om å avslutte videregående opplæring, og man ser at de elevene som opplever høy grad av støtte i en del av sitt nettverk, ofte opplever høy grad av støtte i de andre delene også. Samtidig ser man at både kjønn og den sosioøkonomiske statusen som familien til eleven har spiller en stor rolle både for valg av studieretning og tanken om å slutte.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleSosial støtte i nettverk og tanker om å slutte i videregående skole: En sammenligning mellom yrkesfaglige- og studieforbererende linjenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber41nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel