• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialog i organisasjoner: En kvalitativ undersøkelse av dialogens rolle i organisasjoner

Spachmo, Solfrid
Master thesis
View/Open
711525_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269900
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1859]
Abstract
Problemstillingen for denne studien er «Hvilken rolle opplever leder og ansatt at dialogen har i organisasjoner?». Ut fra denne problemstillingen valgte jeg en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming. Jeg valgte seks informanter fra to organisasjoner, to ansatte og en leder fra hver organisasjon. Begge lederne var på mellomledernivå. Jeg benyttet semistrukturerte intervjuer. Ut fra analyse av det empiriske materialet utviklet jeg tre kategorier som fremsto som sentrale for å beskrive dialogens rolle i organisasjoner: å få oversikt, å skape relasjoner og å bli verdsatt. Dialogen var ansikt til ansikt, og gjennom dialog generelt og uformell løpende dialog spesielt fikk alle informantene stadig påfyll av informasjon på en måte som gjorde at de kunne tilpasse mengde og type informasjon til det behovet den enkelte hadde. Dette gjorde at de opplevde å ha oversikt over sin arbeidshverdag. Dialogen bidro til at informantene følte seg verdsatt, både ved at den i kraft av sin fysiske tilstedeværelse ga anledning til å gi løpende direkte verbal tilbakemelding, samt at det dialogiske aspektet som ligger i denne fysiske tilnærmingen i seg selv fremsto som respektfull og anerkjennende og bidro til at de ansatte følte seg inkludert og verdsatt. Dialogen bidro også til å skape og vedlikeholde gode relasjoner som fremsto som viktige for å oppleve god kommunikasjon, motivasjon og trivsel. Det teoretiske rammeverket jeg har valgt å tolke empirien i lys av er hentet fra relasjonsteori, teori om kommunikasjon og dialog.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit