dc.contributor.advisor | Hammer, Anita | nb_NO |
dc.contributor.author | Søraunet, Gunn Anita | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:39:39Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:39:39Z | |
dc.date.created | 2014-04-08 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 710852 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/269890 | |
dc.description.abstract | Vi innehar mange roller i dagliglivet vårt, og vi lever i en teatral tid hvor vi deltar i mange iscenesettelser. Barnehagen er en arena hvor det pågår prosesser, hvor produktivitet ikke kan måles ut ifra resultater. Utgangspunktet for oppgaven er å bruke teatervitenskap for å belyse barnehagen som organisasjon. Problemstillingen er følgende:
Hvordan kan barnehagen som organisasjon forstås som en performativ arena?
Barnehagen som organisasjon som performativ arena blir belyst gjennom tre ulike teoretiske perspektiver: organisasjonsteori, sosiologi og teatervitenskap. Innenfor disse perspektivene har jeg valgt ut bestemte begreper. Disse blir beskrevet ut ifra hva de betyr innenfor de ulike perspektivene. Fire hendelser som typisk kan forekomme i barnehagen blir drøftet på bakgrunn av begrepsutvalget. Hendelsene omfatter hva som iscenesettes i etterkant av et avdelingsmøte, hva som skjer ved et normbrudd fra ledelsens side, hva som iscenesettes i en foreldresamtale og hvordan et ritual kan fremtre på en småbarnsavdeling. Kritisk teori med refleksjoner og tolkninger omkring disse hendelsene utgjør det metodiske grunnlaget og preger hele drøftingen. Avslutningsvis drøftes begrepene i forhold til hverandre og skjæringspunkter mellom begrepene i de tre ulike perspektivene fremheves. Slutningene som er gjort på bakgrunn av refleksjonene og tolkningene, tilsier at alle tre perspektivene på hver sin måte bidrar til å forstå hva som utspiller seg mellom aktørene i barnehagens ulike kontekster. Noen begreper fra de ulike perspektivene er sammenfallende, mens andre utfordrer hverandre | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |
dc.title | Barnehagen som performativ arena | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 53 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt | nb_NO |