Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHammer, Anitanb_NO
dc.contributor.authorSøraunet, Gunn Anitanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:39Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:39Z
dc.date.created2014-04-08nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier710852nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269890
dc.description.abstractVi innehar mange roller i dagliglivet vårt, og vi lever i en teatral tid hvor vi deltar i mange iscenesettelser. Barnehagen er en arena hvor det pågår prosesser, hvor produktivitet ikke kan måles ut ifra resultater. Utgangspunktet for oppgaven er å bruke teatervitenskap for å belyse barnehagen som organisasjon. Problemstillingen er følgende: Hvordan kan barnehagen som organisasjon forstås som en performativ arena? Barnehagen som organisasjon som performativ arena blir belyst gjennom tre ulike teoretiske perspektiver: organisasjonsteori, sosiologi og teatervitenskap. Innenfor disse perspektivene har jeg valgt ut bestemte begreper. Disse blir beskrevet ut ifra hva de betyr innenfor de ulike perspektivene. Fire hendelser som typisk kan forekomme i barnehagen blir drøftet på bakgrunn av begrepsutvalget. Hendelsene omfatter hva som iscenesettes i etterkant av et avdelingsmøte, hva som skjer ved et normbrudd fra ledelsens side, hva som iscenesettes i en foreldresamtale og hvordan et ritual kan fremtre på en småbarnsavdeling. Kritisk teori med refleksjoner og tolkninger omkring disse hendelsene utgjør det metodiske grunnlaget og preger hele drøftingen. Avslutningsvis drøftes begrepene i forhold til hverandre og skjæringspunkter mellom begrepene i de tre ulike perspektivene fremheves. Slutningene som er gjort på bakgrunn av refleksjonene og tolkningene, tilsier at alle tre perspektivene på hver sin måte bidrar til å forstå hva som utspiller seg mellom aktørene i barnehagens ulike kontekster. Noen begreper fra de ulike perspektivene er sammenfallende, mens andre utfordrer hverandrenb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleBarnehagen som performativ arenanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber53nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel