Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhildnb_NO
dc.contributor.advisorDrugli, May Brittnb_NO
dc.contributor.authorHjorthol, Tiril Thunnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:34Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:34Z
dc.date.created2014-02-21nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier698417nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269852
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har det vært undersøkt om det er forskjell i lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker. Som verktøy for datainnsamlingen ble det benyttet et standardisert spørreskjema ved navn Student-Teacher-Relationship-Scale- Short- Form. I dette skjema vurderte lærer grad av nærhet og konflikt i relasjonen til elevene. Data ble samlet inn fra et nasjonalt og et klinisk utvalg barn i 1.- 3. klasse. Det nasjonale utvalget bestod av 365 elever og det kliniske utvalget bestod av 84 elever. Det kliniske utvalget inneholdt barn med diagnosen alvorlig atferdsforstyrrelse og/eller trasslidelse. Resultatene fra analysene viser at det er en signifikant forskjell på lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker. Lærer vurderer relasjonen til elever med atferdsvansker som mer konfliktfylt, enn elever uten atferdsvansker. Resultatene viser likevel at lærerne også vurderer relasjonen til elever med atferdsvansker med en grad av nærhet. Dette innebærer at lærere til elever med atferdsvansker klarer å stå i konfliktfylte relasjoner, men opprettholde en grad av nærhet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleLærers vurdering av relasjonen mellom lærer og elev: Er det forskjell i lærers vurdering av relasjonen til elever med og uten alvorlige atferdsvansker?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel