Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsdottir, Ragnheidurnb_NO
dc.contributor.authorJørgensen, Patrick Lundbynb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:33Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:33Z
dc.date.created2014-02-20nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier698228nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269846
dc.description.abstractI denne kvalitative studien ser jeg nærmere på hvilke faktorer på arbeidsplassen som kan påvirke de ansattes jobbhverdag. Fokuset er satt på de som jobber med menneskelige ressurser, og studien bygger på følgende problemstilling: Hvilke faktorer, i følge tre ansatte som arbeider med HR, påvirker de ansattes jobbhverdag i en organisasjon? Tre HR-ansatte ved en bedrift i Oslo stilte til intervju i januar 2013. De halvstrukturerte kvalitative intervjuene ble tatt opp med lydopptaker og transkribert. Deretter ble det empiriske datamaterialet analysert ved hjelp av fenomenologisk forskningsmetode, hvor informantenes erfaringer og opplevelser med forvaltning av menneskelige ressurser ble drøftet opp mot relevant teori. Resultatet av kodingen og kategoriseringen resulterte i tre kategorier, eller hovedtemaer, som belyste opplevelser som var felles for alle informantene. Det de alle varenige om at påvirket de ansattes jobbhverdag, var 1) Anerkjennelse og relasjon, 2)Kommunikasjon og relasjon og 3) Motivasjon og relasjon. Den første kategorien tar for seg hvordan anerkjennelse er lettere å gi dersom en relasjon er god, og hvor viktig det er å se kollegaene sine. Kategori to fokuserer på den grunnleggende kommunikasjonen som må være tilstede for å skape en god relasjon, og hvordan misforståelser kan skape støy, og resultere i forringing av relasjoner. Den tredje kategorien belyser viktigheten av motivasjon, og at varierte og utfordrende oppgaver kan være nyttig for å øke eller vedlikeholde motivasjonen. Funnene ble blant annet drøftet i lys av Spurkelands teori om relasjonskompetanse, Hargies teori om kommunikasjon og Deci og Ryans selvbestemmelsesteori. I denne masteroppgaven har jeg forsøkt å løfte frem de tre informantene sine perspektiver og opplevelser av egen rolle, noe som innebærer at det ikke har vært noe mål for studien at forskningsresultatene skal være representative for andre personer. Det er imidlertid ønskelig at andre skal kunne kjenne seg igjen i oppgaven, i samsvar med generalisering innenfor kvalitativ metode.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.titleForvaltning av menneskelige ressurser - "Gir du folk bananoppgaver, så får du apekatter": En fenomenologisk studie om hva HR-ansatte mener er påvirkende faktorer i de ansattes jobbhverdagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber47nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel