Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhildnb_NO
dc.contributor.advisorLandsvik, Borghildnb_NO
dc.contributor.authorMorsund, Tone Elisabethnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:17Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:17Z
dc.date.created2012-12-17nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier577789nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269739
dc.description.abstractFokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan fire foreldrepar som får AVT-veiledning opplever veiledningen. Følgende problemstilling har blitt belyst: Hvilket utbytte beskriver foreldrene at de har og hvilke utfordringer opplever de ved å delta i veiledningstilbudet Auditiv Verbal Tilnærming (AVT). Teoretisk utgangspunkt har vært rådgivning, veiledning og empowerment i lys av en humanistisk tradisjon. Disse retningene har jeg sett på i sammenheng med filosofien som ligger bak AVT som veiledningsmodell. I tillegg har nyere forskning som er gjort på fagfeltet vært en del av det teoretiske utgangspunktet. For å svare på problemstillingen ble kvalitativ metode benyttet med inspirasjon fra den fenomenologiske tilnærmingen. Drøftingen ble gjort ved å kategorisere utsagn som kom frem i intervjuene. Tre kategorier som etter hvert kom frem var; tidlig innsats, partnerskap og foreldreengasjement. Disse kategoriene ble benyttet i systematiseringen av empirien og drøftingen av den. Ulike familier opplever AVT-veiledningen ulikt. Informantene i denne undersøkelsen hadde alle en positiv erfaring med veiledningen. Ingen opplevde at det var spesielt store og vanskelige utfordringer, som et foreldrepar sa «vi vil jo bare det beste for barnet vårt og da gjør vi alt som trengs». Ved å ta i bruk nye tillærte ferdigheter som de lærer gjennom veiledningen, opplever foreldrene imidlertid at samspillet og samarbeidet i familien har blitt bedre. I løpet av veiledningen har de blitt tryggere i foreldrerollen og sett fremgang i barnets lytteferdigheter og språkutvikling.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.title"Det går veldig bra hvis man jobber litt for det.": En undersøkelse av hvordan fire familier opplever AVT-veiledningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel