Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egilnb_NO
dc.contributor.authorØstgaard, Kirstinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:39:12Z
dc.date.available2014-12-19T14:39:12Z
dc.date.created2012-11-21nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier570956nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269705
dc.description.abstractMasteroppgaven har belyst tiltak for å kunne gi elever med behov for spesiell tilrettelegging av opplæringen i videregående skole et best mulig tilbud. Elevgruppen som omtales kan betegnes som gråsoneelever. Dette på grunn av at deres opplæringsbehov ligger i gråsonen mellom ordinærelever og elever med rett tilspesialundervisning. Oppgaven har synliggjort rutiner, informasjonsoverføring og tilretteleggingstiltak i overgangen fra grunnskole til videregående skole. Disse tiltakene er belyst fra rådgivernes perspektiv. Oppgaven er en kvalitativ studie med intervju av fire rådgivere fra to videregående skoler i Nord Trøndelag. Rådgiverne har ansvar for å bistå grunnskolen og elevene i overgangen til videregående opplæring. Informantene viste til flere gode tiltak som de benytter i sitt rådgivningsarbeid. Ett annet var å kvalitetssikre at mottagerskole får informasjon om tilretteleggingsbehov Ett av tiltakene var å gi eleven en kopi av meldeskjema de skulle ta med til sin nye kontaktlærer. Overgangsmøter på grunnskolen med rådgiver fra videregående skole viste seg også å sikre at eleven fikk den rette tilretteleggingen han/hun hadde behov for. Rådgivernes holdning til elevene innebærer at de blir sett, hørt og respektert og bidrar til at elevene får mestring og motivasjon for sitt videre skolearbeid. Rådgiverne i denne undersøkelsen viste også meget god kunnskap om muligheter for tilrettelegging i videregående opplæring. De beskrev ulike former for tilrettelegging ved ulike programområder og hadde erfaring med hvor de ulike tiltakene egnet seg best. Klassevise møter ved skolestart hvor gråsoneelevenes behov for tilrettelegging ble av faglærerne vurdert som et godt tiltak. Masteroppgaven belyser også hvilke rutiner og hvilken saksbehandling andre fylker har for å sikre at gråsoneelevene får tilrettelagt opplæring i videregående skole.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleOvergang til videregående opplæring: Tilrettelegging av gråsoneelevenes behov for tilpasset opplæringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel