Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkaalvik, Einar M.nb_NO
dc.contributor.authorBruseth, Eivor Grandenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:57Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:57Z
dc.date.created2012-07-03nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier539237nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269587
dc.description.abstractHensikten med oppgaven har vært å undersøke og informere om elever i videregående skolesine erfaringer angående digital mobbing. Dette innebærer kartlegging av omfang, kjønns- og alderstrinnsforskjeller, hvilke kanaler som benyttes i digital mobbing og når på døgnet den forekommer. Jeg har også undersøkt hvilken påvirkning digital mobbing kan ha på ofrenes selvoppfatning. For å undersøke mine forskningsspørsmål har jeg tatt i bruk en kvantitativ forskningsmetode. Utvalget består av 375 elever fra en videregående skole i Trondheim Kommune. Disse elevene har svart på et elektronisk spørreskjema som jeg selv har utformet. Spørsmålene omhandler elevenes bruk av digitale verktøy, elevenes erfaringer med digital mobbing og elevenes selvoppfatning. Resultatene fra undersøkelsen viser at forholdsvis mange av elevene har opplevd å bli utsatt for digital mobbing de siste tre månedene, men at dette har skjedd sjelden. Det vil si at det er få elever som har blitt mobbet digitalt daglig de tre siste månedene. Elevene har opplevd digital mobbing både på internett og mobiltelefon, men mest på internett. Undersøkelsen viser at den digitale mobbingen forekommer til alle døgnets tider (både i skoletiden, om ettermiddagen, om kvelden og om natten), men at det forekommer minst om natten. Når det gjelder kjønns- og klassetrinnsforskjeller viser resultatene at det ikke er signifikante forskjeller på kjønn og klassetrinn når det gjelder omfang av digital mobbing på denne skolen. Videre viser undersøkelsen at elever som har blitt utsatt for digital mobbing har lavere akademisk- og sosial selvoppfatning samt selvverd enn de som ikke har blitt utsatt for digital mobbing. Rådataene viser også at elevene som har blitt utsatt for digital mobbing, i gjennomsnitt har lavere fysisk selvoppfatning enn de andre, men dette resultatet er ikke statistisk signifikant. Når det gjelder indirekte digital mobbing viser det seg at elever som har blitt utsatt for digital mobbing i større grad tror at de også blir utsatt for indirekte digital mobbing enn de som ikke har blitt utsatt for digital mobbing. Det er i tillegg noen elever som ikke har blitt mobbet digitalt, som likevel tror de blir mobbet indirekte. Resultatene blir i den grad det er mulig sammenlignet med tidligere forskning, mens det drøftes teoretisk hvordan det å bli utsatt for digital mobbing kan svekke elevenes  akademiske- og sosiale selvoppfatning samt deres selvverd.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleDigital mobbing og selvoppfatning: “Jeg ville aldri ha sagt det til henne ansikt til ansikt, lissom…” En kvantitativ studie av sammenhengen mellom digital mobbing og selvoppfatning blant elever i videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel