• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital mobbing og selvoppfatning: “Jeg ville aldri ha sagt det til henne ansikt til ansikt, lissom…” En kvantitativ studie av sammenhengen mellom digital mobbing og selvoppfatning blant elever i videregående skole

Bruseth, Eivor Grande
Master thesis
View/Open
539237_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269587
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2468]
Abstract
Hensikten med oppgaven har vært å undersøke og informere om elever i videregående skolesine erfaringer angående digital mobbing. Dette innebærer kartlegging av omfang, kjønns- og alderstrinnsforskjeller, hvilke kanaler som benyttes i digital mobbing og når på døgnet den forekommer. Jeg har også undersøkt hvilken påvirkning digital mobbing kan ha på ofrenes selvoppfatning. For å undersøke mine forskningsspørsmål har jeg tatt i bruk en kvantitativ forskningsmetode. Utvalget består av 375 elever fra en videregående skole i Trondheim Kommune. Disse elevene har svart på et elektronisk spørreskjema som jeg selv har utformet. Spørsmålene omhandler elevenes bruk av digitale verktøy, elevenes erfaringer med digital mobbing og elevenes selvoppfatning.

Resultatene fra undersøkelsen viser at forholdsvis mange av elevene har opplevd å bli utsatt for digital mobbing de siste tre månedene, men at dette har skjedd sjelden. Det vil si at det er få elever som har blitt mobbet digitalt daglig de tre siste månedene. Elevene har opplevd digital mobbing både på internett og mobiltelefon, men mest på internett. Undersøkelsen viser at den digitale mobbingen forekommer til alle døgnets tider (både i skoletiden, om ettermiddagen, om kvelden og om natten), men at det forekommer minst om natten. Når det gjelder kjønns- og klassetrinnsforskjeller viser resultatene at det ikke er signifikante forskjeller på kjønn og klassetrinn når det gjelder omfang av digital mobbing på denne skolen. Videre viser undersøkelsen at elever som har blitt utsatt for digital mobbing har lavere akademisk- og sosial selvoppfatning samt selvverd enn de som ikke har blitt utsatt for digital mobbing. Rådataene viser også at elevene som har blitt utsatt for digital mobbing, i gjennomsnitt har lavere fysisk selvoppfatning enn de andre, men dette resultatet er ikke statistisk signifikant. Når det gjelder indirekte digital mobbing viser det seg at elever som har blitt utsatt for digital mobbing i større grad tror at de også blir utsatt for indirekte digital mobbing enn de som ikke har blitt utsatt for digital mobbing. Det er i tillegg noen elever som ikke har blitt mobbet digitalt, som likevel tror de blir mobbet indirekte.

Resultatene blir i den grad det er mulig sammenlignet med tidligere forskning, mens det drøftes teoretisk hvordan det å bli utsatt for digital mobbing kan svekke elevenes  akademiske- og sosiale selvoppfatning samt deres selvverd.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit