Innføring av LP-modellen: En kvantitativ studie av innføringen av skoleutviklingsprogrammet LP-modellen
Abstract
Denne kvantitative studien tar utgangspunkt i innføringen av LP-modellen. Studien har undersøkt endring, og hvilke faktorer i innføringsarbeidet som har betydning for endring. Endring ble målt ved å dele opp i endring på skole- og lærernivå. For å undersøke hva som har betydning for endring, ble det delt inn i fjorten ulike faktorer. Gjennom ulike analyser, viser hovedfunnene at endring på skole- og lærernivå i forbindelse med LP-modellen er ganske lav, men at det er evaluering, opplæring og ledelse som har mest betydning for endring. This quantitative study is based on the implement of the LP-model. The study examines change and aspects in the implementation work which are of consequence to change. Change was measured by dividing change into level of schools and level of teachers. Change was, furthermore, divided into fourteen different factors in order to examine aspects that are of importance to change. By the use of different analytical methods, some main findings could be extracted; Change related to the LP-model, both at the level of schools and at the levels of teachers, is minor. Facets most crucial for change are, however, evaluation, tuition and management.