Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroven, Beritnb_NO
dc.contributor.authorDahl, Gunhild Jung Aenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:23Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:23Z
dc.date.created2011-04-12nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier410028nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269347
dc.description.abstractElever med lærevansker trives ikke med klasseromsundervisning. Denne undersøkelsen antyder at mangel på tilpasset opplæring i klassesituasjonen er hovedårsaken til at elever med generelle lærevansker ofte mistrives. Uten å være akseptert i klassen vil hovedkriteriet for trivsel – venner – ligge utenfor deres rekkevidde. Elevene trives derimot godt med undervisning i små grupper for der får de oppmuntring, støtte og aksept for sitt faglige nivå. Her treffer de lærere og medelever som som ser hele eleven og støtter utvikling på alle områder. Her opplever de tydeligvis mestring og aksept som gir dem trygghet og styrket selvbilde. Når elevene i denne undersøkelsen omtaler skolen i positive vendinger, er det i hovedsak undervisningen og situasjonen i små grupper det refereres til. Her gjør altså skolen noe riktig som det bør være viktig å analysere og overføre til klasserommet. Skolens selvpålagte behov for å vurdere alle – uten hensyn til forutsetninger - etter samme kriterier, er med å undergrave elevenes aksept hos klassekamerater. Uansett hvor hardt de jobber og uansett hvor stor framgang de viser så blir de målt opp mot mot resten av klassen. Da blir resultatet alltid det samme – de andre har jo antakeligvis også hatt framgang! Slik opprettholder skolen avstanden mellom elevene og deres faglige rangordning i klassen. Samhørighet styrkes gjennom felles opplevelser av mestring, utvikling og aksept. Elevene har selv enkle løsninger på hvordan undervisningen i klasserommet kan favne alle. Nina sier: Jeg vil at det skal være flere debatter i timene eller at vi gjør fysiske ting i timene... Det er jo mange som for eksempel lærer mer av det. Og da får vi jo i tillegg være litt mer sammen som klasse. Istedenfor å bli spredt over alt, at noen er der og noen er der. Så gjør vi noe sammen i en klasse. Sånn vil jeg egentlig ha det!" Trivsel på skolen, sier elevene med generelle lærevansker, er avhengig av om de har venner på skolen. Undersøkelsen er derfor en sterk oppfordring til skolen om å ta denne utfordringen på alvor – vi vet jo alle at lykkelige barn lærer best?  nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.title«Det er jo viktig for alle!»: En fenomenologisk studie av hvordan elever med generelle lærevansker opplever ungdomstrinnet i forhold til trivselnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel