Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolevåg, Torilnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:22Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:22Z
dc.date.created2011-03-17nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier404596nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269333
dc.description.abstractEt kompetent personale er den viktigste faktoren for god kvalitet i barnehagen. Kompetanseutvikling bidrar til utvikling av hver enkelt medarbeider og personalgruppen som helhet. Barnehagen er en lærende organisasjon – også for voksne. Et motivert personale er  grunnleggende i arbeidet med kompetanseutvikling. Gjennom hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming, samt analyseverktøy fra Grounded Theory har jeg i denne masteroppgaven intervjuet tre barnehagestyrere med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever styrere i barnehagen å arbeide med kompetanseutvikling? Styrerne synes arbeidet med kompetanseutvikling er spennende. De trekker personalet aktivt med i beslutninger og vektlegger medvirkning, engasjement og fellesskap som viktige element for kompetanseutvikling og motivasjon. Realistisk selvoppfatning, en generell følelse av kompetanse og forventning om mestring av konkrete arbeidsoppgaver bidrar også til motivasjon for kompetanseutvikling. Styrerne mener at alle i personalet har behov for økt kompetanse. De fremhever spesielt behovet for utvikling av relasjonskompetanse hos hele personalgruppen. Gode samarbeidsevner er nødvendig for kvalitet i forhold til arbeidet med barna. De pedagogiske lederne har særlig behov for lederkompetanse, mens assistentgruppen trenger generelt økt kompetanse i forhold til arbeidet med barn. Barnehagestyrerne arbeider grundig og systematisk med kompetanseutvikling, men har ikke alltid dokumentert dette arbeidet i skriftlige kompetanseplaner. Dette blir anbefalt i teori om kompetanseutvikling og i denne oppgaven. I en modell for kompetanseutvikling trekkes medvirkning, fellesskap, engasjement, motivasjon og systematisk arbeid fram som et godt grunnlag for kompetanseutvikling. Gjennom intervjuene med barnehagestyrerne kommer det fram at det er behov for videre satsing og forskning på kompetanseutvikling i sektoren, både i den enkelte barnehage, i fagmiljøet og i de ulike myndighetsnivåene.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title”Motivasjon er alfa og omega”: Styrerens opplevelse av arbeidet med kompetanseutvikling i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel