Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFinnanger, Monicanb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:38:18Z
dc.date.available2014-12-19T14:38:18Z
dc.date.created2011-03-15nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier403968nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/269309
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie som omhandler studentenes perspektiv på veiledning, en læringsform som anvendes i stor grad i sykepleieutdanningen. Hensikten med studien var å få en dypere innsikt i og forståelse av studentenes opplevelse av god veiledning, og hvilke ønsker og behov dette omhandler. Studien bygger på problemstillingen: "Hvordan beskriver studentene god veiledning, og hvilke behov og ønsker omhandler dette?" Studien er basert på 6 studenters beskrivelser av opplevelser fra veiledning utført av lærere i utdanningens teoriblokker. Intervjuene ble gjennomført siste semester i 3. studieår, mars 2010. Kriterier for utvalget er basert på den gjennomsnittelige sykepleiestudent. Studien er en metodologisk en kombinasjon av fenomenologisk tilnærming og Grounded Theory. Semi-strukturerte intervju ble anvendt som metode for datainnsamling. Datamaterialet ble analysert med utgangspunkt i analysemåter innefor Grounded Theory. Analysen viser at studentene har en forståelse av veiledning som sammenfaller med veiledningsteorier, men likevel er forskjellig. De ved at de vektlegger enkelte forhold større betydning, for at veiledningen skal oppleves som god. Dette omhandler i hovedsak 3 forhold: 1) Studentenes forståelse av veiledning som læringsform er vesentlig for at de skal kunne benytte seg av denne læringsformen, oppleve god veiledningen med læringsutbytte. Studentene beskriver manglende forståelse tidlig i studieløpet, med opplevelse av dårlig læringsutbytte. Ønsker og behov til veiledning en endres gjennom studietiden. De har i større grad behov for råd, svar og undervisning tidlig i studietiden. 2)Veilederens verdier, holdninger og adferd i møte med studentene er avgjørende for at studentene skal oppleve god kjemi. Det første møte med veileder vektlegges som svært betydningsfullt. Dette oppleves som et viktig grunnlag for å utvikle en god relasjon og et godt samarbeid, som i stor grad påvirker deres motivasjon og læringsutbytte. 3)Veiledningen må bære preg av ærlig, positiv og konstruktiv tilnærming. Studentene ønsker at veiledningen har fokus på løsninger og utviklingsmuligheter når det skal formidles respons og kritikk av deres produkt. De ønsker at veiledningen tar utgangspunkt i studentenes ressurser. De opplever det som særlig betydningsfullt at deres interesse og eierforhold til eget arbeid og produkt ivaretas i veiledningen. Funnene i studien viser at relasjonen mellom veileder og student har stor betydning for at studentene opplever veiledningen som god, hvor de kan delta på en måte som gir læringsutbytte. De beskriver ønsker og behov som kan forstås gjennom veiledning som bygger på humanistiske verdier og et eksistensialistisk menneskesyn, hvor likeverd og anerkjennelse preger relasjonen. Rapporten fremstiller studentenes beskrivelser av overnevnte forhold, hvor de sentrale funn teoriforankres og drøftes i en sosialkonstruksjonistisk ramme.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO
dc.title"Det handler om å gå sammen" og om "at jeg betyr noe"! - En kvalitativ studie av studenters perspektiv på veiledning i sykepleierutdanningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel