Ungdommers utdanningsaspirasjoner i Trondheim: En kvantitativ analyse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/268734Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke unges utdanningsaspirasjoner i Trondheim. Analysene baseres på Ungdomsundersøkelsen i Trondheim 2009 (UngHiT), og utvalget består av skoleelever fra videregående på 1. og 2. trinn. Teoretisk inkluderes både struktur- og aktørorienterte forklaringer, samt barndomsperspektivet. I analysene studerer jeg strukturelle faktorer og aktørorienterte faktorer, knytta til elevenes kompetanse og sosialpsykologiske trekk. Hovedfunnet er at foreldrenes klasseposisjon har sterk påvirkning på ungdommenes aspirasjoner. Regresjonen viser at også kjønn, nasjonal bakgrunn, karakterer og fremtidstro har betydning for utdanningsplanene, mens skoletrivsel har begrenset effekt. Jeg har konstruert seks case for å øke forståelsen av utdanningsaspirasjoner ytterligere. Disse casene viser ytterpunkter og avvik fra funn i regresjonen. Casene fremhever de bakenforliggende forklaringene tydeligere, som betydningen av de aktørorienterte faktorene; trivsel, selvbilde og sosial kompetanse. Flere av forklaringsvariablene påvirker hverandre, og skaper et sammensatt bilde av unges aspirasjoner. Analysene viser at elevene har stor tro på å påvirke egen fremtid, men at de likevel i stor grad vil velge liknende utdanningsnivå som sine foreldre.