Show simple item record

dc.contributor.advisorSpilker, Hendriknb_NO
dc.contributor.authorSolheim, Henrik Meyernb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:36:32Z
dc.date.available2014-12-19T14:36:32Z
dc.date.created2013-10-04nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier653408nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268732
dc.description.abstractSiden starten av 90-tallet har informasjonsteknologi spilt en stor rolle for å forme moderne bedrifter. Reklamebransjen er i konstant bevegelse. Som følge av et stadig mer digitalisert samfunn må reklamebyråene tilpasse seg. Dette krever nye fremgangsmåter for reklameproduktet, og ny kompetanse blant de ansatte. Denne masteroppgaven ser nærmere på drivkreftene som styrer et moderne reklamebyrå. Reklamebransjen er preget av både teknologiske og administrative forandringer. I denne oppgaven blir effekten av nettverksamfunnet og forenklingens logikk diskutert i henhold til reklamebransjen, og de nye kravene som stilles til en mer analytisk og vitenskapelig fremgangsmåte for å nå kunder. Ved en kvalitativ undersøkelse av et reklamebyrå og deres ansatte, peker funnene mot en bransje som har gått fra å være en lekeplass for kreative sjeler, til en mer ”voksen” og seriøs arbeidsplass. Den Moderne reklamebransjen er i 2013 en plass hvor det finnes rom for design, markedsføring, økonomi og teknologi. Alt dette fungerer i et intrikat samspill med hverandre.nb_NO
dc.description.abstractSince the beginning of the 90s, information technology has played a central role in shaping modern businesses. The advertising branch is in constant change. With a ever more digitalized society, add bureaus must adapt. This demands new approaches for the advertising product, and new skillsets for the employees. This master thesis takes a closer look at the forces that control a modern advertising bureau. The advertising business is impaired by both technological and administrative changes. In this thesis the effects of network society and the logic of simplicity is discussed in connection to the advertising branch, and the new demands for a more analytic and scientific approach for reaching customers. By use of qualitative research of an advertising bureau and its employees, the findings point in the direction of a branch that has went from being a playground for creative souls, to a more ”grown-up” and serious workplace. The modern advertising branch of 2013 is a place where you find room for design, marketing, economy and technology. All this functions in a intricate relationship with each other.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.subjectreklameno_NO
dc.subjectkompetanseno_NO
dc.titleEn bransje i endring: Et studie av kompetansekrav i den moderne reklamebransjennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record