Show simple item record

dc.contributor.advisorRossing, Nils Kristian
dc.contributor.authorFosshaug, Elise
dc.date.accessioned2020-11-10T13:51:24Z
dc.date.available2020-11-10T13:51:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687191
dc.description.abstractNøkkelen til fagkunnskap er fagspråket. Elektrisitetslære omhandler abstrakte fenomener med omfattende begreper, og mange elever opplever temaet som utfordrende. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle et undervisningsopplegg tilknyttet interaktive modeller fra elektrisitetsutstillingen ved Vitensenteret i Trondheim. Ved utforming av undervisningsopplegget er det gjennomført undersøkelser med hovedfokus på elevenes begrepsforståelse av aktuelle begreper for temaet. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvordan kan et undervisningsopplegg med bruk av interaktive utstillinger utformes, for å gi elever en grunnleggende forståelse for begreper i elektrisitetslære og elektriske kretser? Studien har en kvalitativ tilnærming med spørreundersøkelse, intervju og observasjoner av elever på 9. årstrinn. Utvalgte resultater blir presentert og diskutert i lys av relevant teori for videre å støtte opp under utviklingen av undervisningsopplegget. Oppgaven avsluttes med presentasjon av forslag til et undervisningsopplegg tilknyttet to interaktive modeller ved Vitensenteret i Trondheim. Undervisningsopplegget bygger på presentert teori og er justert etter resultater fra undersøkelse. Resultatene indikerer at mange elever ofte har forståelse for begrepene, men sliter med å sette dem inn nettverk av relevante begrep og kontekst. Arbeid med interaktive modeller gir mulighet for praktisering av teori som fører til ulik grad av økt forståelse for elektrisitet hos elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleBruk av interaktive utstillingsmodeller i undervisning av elektrisitetslære - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg utviklet og testet for Vitensenteret i Trondheimen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record