Show simple item record

dc.contributor.advisorSpilker, Hendrik Storsteinnb_NO
dc.contributor.authorOnsøien, Solveignb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:36:25Z
dc.date.available2014-12-19T14:36:25Z
dc.date.created2013-09-06nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier646050nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268676
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie av de økonomiske mekanismene i den norske bloggsfæren. Mekanismene er studert med utgangspunkt i bloggere og annonsørers perspektiver på bloggen som markedsføringskanal, og prosjektets problemstilling er «Hva karakteriserer de økonomiske mekanismene som opererer i den norske bloggsfæren?». Både bloggere og annonsører har et ambivalent forhold til den kommersielle bloggen. Bloggerne vil at bloggen skal være en inspirasjon for andre, samtidig som de bruker markedsføring til å kunne drive bloggen framover og som kompensasjon for arbeidet de legger ned. Bloggerne tjener penger på bloggmarkedsføring på fire ulike måter; ved faste markedsføringsavtaler, annonser som del av bloggdesignet, lønn fra bloggplattformen og produkter mot omtale. Annonsørene ser på bloggen som en kanal som gir dem effektiv, autentisk og billig markedsføring. I tillegg evner bloggen å nå ut til nye målgrupper. Annonsørene er opptatt av bloggens sosiale karakter, men er samtidig klar over risikoen det innebærer å gi fra seg kontroll over innhold til utenforstående. Bloggen som medium ligger i gråsoner mellom definerte kommunikasjonsarenaer og er vanskelig å definere som den ene eller den andre kommunikasjonsformen. Bloggens verdi ligger i dens evne til å tilpasse og spre innhold, avhengig av brukernes interesse og engasjement for det aktuelle innholdet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.titleBloggøkonomiens mekanismer: En kvalitativ studie av den kommersielle bloggsfærennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber80nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record