Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRingdal, Kristennb_NO
dc.contributor.authorSteine, Jesper S.nb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:36:23Z
dc.date.available2014-12-19T14:36:23Z
dc.date.created2013-09-05nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier645778nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268662
dc.description.abstractStudien problematiserer hvordan bortvalg av videregående opplæring influerer subjektiv opplevelse av utfordringer på det norske arbeidsmarkedet, blant unge ufaglærte. Det er hovedsakelig brukt to teoretiske perspektiver; sosial reproduksjonsteori og risikoteori, med henholdsvis Bourdieu og Beck som hovedrepresentanter. Videre benyttes teori relatert til arbeidsmarkedet for unge ufaglærte, gjennom Goldthorpe, Esping-Andersen og Bonoli. Analysen er basert på et empirisk datamateriale bestående av kvalitative intervju med ti unge ufaglærte med variert videregående bakgrunn, i alderen 20-25 år. Samtlige informanter har erfaring både i og utenfor arbeidslivet, samt ulik sosial bakgrunn interessant for analysen. I tillegg er informantene deltakende eller tidligere deltakende i arbeidsfremmede tiltak. Analysen er videre delt inn etter studiens underproblemstillinger, med fokus på informantenes bakgrunn for bortvalg av videregående opplæring og subjektiv opplevelse av utfordringer på arbeidsmarkedet. Studiens funn indikerer et foreliggende skille mellom informantene etter sosial bakgrunn. Informantene med høyere utdannede foreldre uttaler press og forventninger knyttet til bortvalg av videregående opplæring. Samtidig anser de jobber uten krav til formell kompetanse som midlertidig, heller enn et framtidsprosjekt. Motsatt opplever informantene uten høyere utdannede foreldre valgfrihet i bortvalg av videregående opplæring, men antas påvirket grunnet bruk av foreldrene som referansepunkt for egne valg. Samtidig anser de ikke tilgjengelige jobber uten krav til formell kompetanse som utfordrende eller problematisk, men heller som en mulighet for innpass på arbeidsmarkedet.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.title«Har du ikke utdanning i dag, har du ikke rett på en dritt»: En kvalitativ studie av sammenhengen mellom bortvalg av videregående opplæring og unge ufaglærtes utfordringer i arbeidsmarkedetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel