Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRossing, Nils Kristian
dc.contributor.authorRugland, Stine Wereide
dc.date.accessioned2020-11-04T08:43:21Z
dc.date.available2020-11-04T08:43:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2686291
dc.description.abstractUtforskende arbeidsmetoder kan stimulere til undring og legge grunnlaget for forståelse. På den måten er forutsetningen til stede for at læring kan skje, og forhåpentlig vis vil elevene bli motiverte for videre utforsking. Denne oppgaven tar for seg hvordan elevers erfaringer som følge av undervinsnigsopplegget “LED-lykt” kan bidra til økt motivasjon for læring i naturfag. Studien er gjennomført i samarbeid med Science Circus, en avdeling for realfagsglede ved Jærmuseet. Det er Science Circus som har hatt ansvaret for gjennomføringen av undervisningsoppleggene. Studien er kvalitativ, men bruker kvantitative metoder i tillegg og har derfor både kvalitative og kvantitative data. Metodene for datainnsamlingen er både kvalitative intervjuer og spørreundersøkelse i tre forskjellige klasser. Alle deltakerne i studien er elever i 8. og 9. trinn på ungdomsskolen. Undersøkelsene av forskningsspørsmålene leder til konklusjonen om at undervisningsopplegget til “Science Circus” bidrar til å gjøre elevene mer motiverte for læring i Naturfag. Datamaterialet i studien gir ikke grunnlag for å konkludere med forskjeller mellom gutter og jenter. Det er heller ikke mulig å si basert på resultatene om det foreligger en forskjell mellom elever med lavere karakterer og elever med høyere karakterer. Et viktig fundament for studien er motivasjonsteorier til blant annet Ryan og Deci, Banduras, John Dewey, Atkinsons og Lev Vygotsky. Noe som er viktig å merke er at studien måler opplevelse av læring og forståelse. Studien måler altså ikke læringsutbytte eller går i dybden på hva elevene har lært eller forstått.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleMotivasjon for læring i naturfag - En studie av elevers erfaringer i etterkant av undervisningsopplegget «LED-lykt»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel