Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernille
dc.contributor.authorAndreasson, Karin Margareta
dc.date.accessioned2020-11-04T08:37:57Z
dc.date.available2020-11-04T08:37:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2686286
dc.description.abstractDenne oppgave beskriver er et forsknings og utviklingsprosjekt som i første hand undersøker prosessen en dansepedagog går igjennom i sitt utarbeidende av en didaktisk tilnærming til somatisk dans. Den tar utgangspunkt i den endrede kroppsopplevelse som personer med Multippel Sklerose (MS) kan erfare som et resultat av sykdommen og didaktikken har som mål å legge til rette for en positiv kroppsopplevelse. I et kroppsfenomenologisk perspektiv undersøker prosjektet kroppsopplevelsen til fire personer med MS som etterpå deltatt i fem workshops i somatisk dans. Til slutt har deltakerne fortalt om sine opplevelser i prosjektet i individuelle intervjuer. Forsker- og pedagoglogger har vært utgangspunkt for analyse av prosessen til pedagogen underveis i prosjektet. Funn i studien viser at deltakerne som resultat av didaktikken i prosjektet blant annet opplevd å bruke og erfare kroppen på nye måter, å rette oppmerksomheten mot kroppen på en positiv måte, et fellesskap med andre personer med MS og et utvidet håp om fremtiden. En hermeneutisk-fenomenologisk analyse av forsker- og pedagoglogger sett i lys av deltakernes opplevelser viser at de aspekter av den didaktiske tilnærmingen som bidratt positivt inkluderer blant annet en dialogisk form for undervisning, et innatskuende fokus, å rette fokus på andre sanser enn synssansen samt å jobbe liggende. Den prosess som ledet frem til denne didaktiske tilnærming har vært preget av en somatisk og holistisk tilstedeværelse hos pedagogen og at den didaktiske tilnærmingen har blitt utviklet underveis basert på hvem deltakerne er. Denne tilpassing har krevd refleksjoner på et fysisk og emosjonelt plan så vel som på et intellektuelt plan hos pedagogen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleÅ bli venn med kroppen gjennom dans - Muligheter ved somatisk dans for en positiv kroppsopplevelse hos personer med MSen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel