Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorKirkbakk, Kristian
dc.date.accessioned2020-10-02T05:43:07Z
dc.date.available2020-10-02T05:43:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680771
dc.description.abstractLæreplanen legger til rette for en elevaktiv undervisning som skal ta i bruk lokalsamfunnet i opplæringen. Innholdet i samfunnskunnskap kan oppleves abstrakt for elevene og utfordrende å knytte til egne opplevelser. Ut i fra et konstruktivistisk læringsteorisyn er tanken at ekskursjon kan å gjøre undervisningen mer virkelighetsnær for elevene. Med dette som utgangspunkt har problemstillingen vært å undersøke hvordan, hvorfor og i hvilken grad lærere bruker ekskursjonen i lokalsamfunnet i samfunnskunnskap-undervisningen. I tillegg til problemstillingen har jeg arbeidet ut fra forskningsspørsmålene: Hvilke hindringer møter lærerne i dette arbeidet? Hva er lærernes opplevelse av elevens utbytte? Hva er forholdet mellom læreplan og praksis? Undersøkelsen er gjort ved bruk av kvalitativ metode gjennom intervju av fem lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskolen i Trondheimsområdet. Lærerne begrunner ekskursjonen hovedsakelig i pedagogiske argumenter som variasjon i undervisningen og tilpasset opplæring. I mindre grad begrunnes det i faglige argumenter knyttet til samfunnskunnskap. Lærerne mottar tilbud om ekskursjoner fra eksterne aktører, noe lærerne gir uttrykk for at de benytter seg av i relativt stor grad. Informantene møter her opplegg som ofte er gode, men ved å gi regien til eksterne aktører møter lærerne utfordringer. Utfordringene handler om at innholdet skal passe inn med det som er tema for undervisningen på det gjeldende tidspunktet. Tid er også en utfordring som går igjen og kan organiseres i fire punkter. Ekskursjon tar tid å planlegge, gjennomføre, det må passe inn i timeplanen og samfunnsfag har kun to timer i uka. Ekskursjon viser seg å ikke nødvendigvis være synonymt med aktive elever, da oppleggene kan være passive med stort fokus på formidling. En av grunnene til at eksterne aktører ser ut til å spille en stor rolle kan skyldes mangel på kunnskapsutveksling og erfaringsdeling mellom lærerne. Mer samhandling vil trolig kunne være med å løse flere av utfordringene lærerne møter slik at det kan utvikles en god ekskursjonsmetode. Til tross for de nevnte utfordringene opplever lærerne at ekskursjon er en god undervisningsmetode som kan bidra til læring for en elevgruppe som har godt å av å komme seg ut av klasserommet for å knytte kunnskap til sin livsverden. -en_US
dc.description.abstractThe curriculum facilitates a student-active teaching, where the local community should be used as a resource. The content of social science can be experienced abstractly for the students and can be challenging to link to their own experiences. Based on a constructivist learning theory, the idea is that excursion can make the content more realistic for the students. Therefore, I have landed on this thesis: how, why and to what extent teachers use excursion in the local community in social science education. In addition to the thesis, I have used the following research questions: What barriers do teachers encounter in this work? What is the teachers view of the students learning outcome? What is the correlation between curriculum and practice? The theses have been investigated using qualitative interviews with five social science teachers who all teach at lower secondary schools in the Trondheim area. Teachers justify excursion mainly with pedagogical arguments such as variations in teaching and adapted education. They are to a lesser extent justified with academic arguments relating to social science. Excursion offers from external actors are frequent and the informants often accept these invitations. More often than not, these excursions are well executed. However, when the external actors are left in charge, teachers face some challenges as to how well the content of the excursion can be adapted to their current topic of teaching. Time is also a challenge. Excursion take time to plan, to conduct, and they must also fit into the schedule where social studies have as little as two hours a week. Furthermore, excursions are not necessarily synonymous with active students, seeing as some arrangements like lectures or tours, put the students in more passive roles. One of the main reasons why external actors seem to play a major role can be due to lack collaboration between teachers. By sharing their knowledge and experiences with each other, several of the challenges could probably be solved, as well as help to develop a better excursion method. Despite the above-mentioned challenges, the teachers still say that excursions are a great way of teaching. For the group of students who like to get out of the classroom, excursions can be a great way to increase their learning outcome, helping them to link the content to their world of living.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleUt i samfunnet for å komme inn i samfunnet - En kvalitativ undersøkelse av fem ungdomsskolelærere sin bruk av ekskursjon i samfunnskunnskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel