Skikkethet i helsesektoren
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1405]
Abstract
Temaet er skikkethet i helsesektoren. Formålet med undersøkelsen var å få innblikk i hvilke tanker og erfaringer lærere har om skikkethet i utdanning av helsefagarbeidere, og hvilke erfaringer de hadde rundt læring og vurdering av skikkethet i videregående skole.
Oppgavens problemstilling er «hva er skikkethet og hvordan kan den læres og vurderes?»
Datamaterialet består av fem semistrukturerte kvalitative intervju med lærere i videregående skole, som har minst fem års erfaring med utdanning av helsefagarbeidere. Det har vært sentralt å få frem informantenes erfaringer og tanker rundt problemstillingen. Det er brukt fenomenologisk metode for å analysere datamaterialet.
Skikkethet er et fenomen det er vanskelig å begrepsfeste i den videregående skole. Skikkethet består av kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse. Skikkethet kan læres gjennom praktisk arbeid, med veiledning og rom for refleksjon. Faget prosjekt til fordypning er vesentlig i læringen. Motivasjon må være til stede for å være aktiv i læreprosessen. Vurdering av skikkethet foregikk i praktiske undervisningssituasjoner og var en del av elevens læringsarbeid. I praktisk arbeid vurderes kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse. Atferd og holdninger er utfordrende å lære og vurdere når elevenes unge alder og modning tas i betraktning. Tilpasset opplæring foreslås som en metode for læring og vurdering av personlig kompetanse. Health sector professional competence is studied. The purpose of the study was to gain insight into the thoughts and experiences teachers have on education of health trainees, and their experiences on learning and assessment of professional qualification in upper secondary school.
This study asks the following questions: "what is professional qualification for health trainees and how can it be learned and assessed?"
The study is based on five semi-structured qualitative interviews of teachers in upper secondary school, with at least five years’ experience in the education of health trainees. It has been essential to point out the informants' experiences and thoughts on this subject. The analysis is carried out by use of a phenomenological method.
Professional qualification is a phenomenon that is difficult to understand as a concept in upper secondary school. Professional qualification covers knowledge, skills and personal competence. Professional qualification can be learned through practical work, with guidance and time for reflection. A practical in-depth-study is essential in the learning process. Motivation must be present. Assessment of professional qualification was carried out in practical training and was part of the trainees learning process. During practical work the knowledge, skills and personal competence was assessed. Behaviors and attitudes are challenging to learn and assess the trainees’ young age and maturity taken into account. Adapted education is proposed as a method for learning and assessment of professional qualification.