dc.contributor.advisor | Strøm, Bjarne. | |
dc.contributor.author | Jasinski, Marek. | |
dc.date.accessioned | 2020-08-16T16:05:03Z | |
dc.date.available | 2020-08-16T16:05:03Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2672531 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven finner jeg en positiv og signifikant effekt på elevprestasjoner av å være født tidligere på året i både Norge og Sverige. Jeg undersøker dette spørsmålet igjennom en regresjonsanalyse av elevprestasjoner i PIRLS-undersøkelsen i 2001 og kontrollerer for en rekke elev-, familie- og skolevariable. Den relative alderseffekten er robust og kan påvises i flere modellspesifikasjoner og underutvalg. I Norge scorer elever født i januar 1/3 av et standardavvik høyere på leseferdigheter enn de født i desember, mens i Sverige er tilsvarende effekt 1/5 av et standardavvik. Jeg finner også en betydelig kjønnsforskjell i favør jenter på elevprestasjonene i alle land, men den relative alderseffekten er ikke statistisk forskjellig mellom kjønnene. | |
dc.description.abstract | In this analysis I find a positive and significat effect on test results from being born early in the year in both Norway and Sweden. I analyze this question though regression analysis of test results in the PIRLS-study in 2001, and I control for several student, family and school-characteristics. The relative age effect is robust and can be shown in several model specifications and subsamples. Students in Norway that are born in january score about 1/3 of a standard deviation higher than students born in december. In Sweden the same effect is roughly 1/5 of a standard deviation. I find a substantial and significant gender effect where girls have better test results than boys in all countries, but the relative age effect is not statistically different between countries. | en |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvor viktig er bursdagen?
En analyse av sammenhengen mellom elevprestasjoner, kjønn og når på året elevene er født | |
dc.type | Bachelor thesis | |