Show simple item record

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.advisorValenta, Robin
dc.contributor.authorGrande, Jakob
dc.date.accessioned2020-08-16T16:05:02Z
dc.date.available2020-08-16T16:05:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672529
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett på effekten av klassestørrelse på leseferdighetene til 5.klassinger i Norge og Sverige. Har inkludert flere kontrollvariabler for å kunne se på den isolerte effekten av den avhengige variabelen som er klassestørrelse. Brukte en skoleproduktfunksjon på linæer form for å se på hvilke variabler som hadde en effekt på leseferdighetene. I oppgaven kom det frem til at modellen ikke holdt mål til å forklare hva som kunne ha en effekt på testresultatene. Grunnet til modellens lave forklaringskraft. Anbefalte da at hvis noen skulle forske videre på dette emnet at de kunne lage grundigere modeller som tok for seg flere variabler slik at man kunne få ett bedre bilde over hvilke variabler som har en effekt på leseferdighetene.
dc.description.abstractIn this assigment, i have looked at the effects of classize on the reading abilities of 5th graders in Norway and Sweden. Included more control variables to see isolated effect on the dependent variable, which in this case whas classize. Used a school production function on a linear form too see which variables could have an effect on reading abilities. Concluded in this assigment that the model i made did not have enough explaining power to say what could affect the reading abilities in this set of data. Did however find that some of the variables were statistically significant, so could be worthwhile too look at those variables in a more thourough model too see if they still have an effet.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av klassestørrelse på testresultater i Norge og Sverige
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record