Show simple item record

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.authorNygaard, Leik Rødahl
dc.date.accessioned2020-08-16T16:05:00Z
dc.date.available2020-08-16T16:05:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672523
dc.description.abstractTesting og retesting av kognitive ferdigheter av skoleelever kan være et nyttig verktøy for å etablere om elevene har utviklet seg til det nivået man som samfunn ønsker for at de skal være klare for videre læring. Oppgavens formål er å undersøke om barnehagedeltakelse for barn har en videre effekt på leseferdigheter målt hos 10-åringer i Tyskland og Canada i 2001. Dette gjøres gjennom en regresjonsanalyse, hvor det kontrolleres for en rekke uavhengige variabler som beskriver egenskaper ved elevene, med bakgrunn i en skoleproduktfunksjon. Gjennom regresjonsanalyser kommer min studie frem til at det ikke er en statistisk signifikant sammenheng mellom barnehage og leseferdigheter, og hypotesen om at resultatene er annerledes i Canada enn i Tyskland forkastes også.
dc.description.abstractTesting and retesting of the students cognitive abilities could be a useful tool for establishing if the students have reached the level we as a society want, for them to be ready for further learning. The goal of this thesis is to investigate if kindergarten participation for children have a further effect on reading skills in 10-year-olds in Germany and Canada in 2001. This is done through a regression analysis, where it is controlled for a series of independent variables that describe properties of the student, with a education production function. Through this regression analyzes, my study concludes that there is no statistically significant correlation between kindergarten and literacy, and the hypothesis that the results are different in Canada than Germany is also rejected. It must be taken into account that in this selection that there was a clear minority that did not attend kindergarten, and the two countries in my task both have relatively high average test scores, measured against the international averageen
dc.publisherNTNU
dc.titlePåvirker barnehagen videre utvikling av kognitive ferdigheter? -En empirisk undersøkelse; barnehagens effekt på leseferdigheter i Tyskland og Canada
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record