Show simple item record

dc.contributor.advisorBjarne Strøm
dc.contributor.authorKristin Hoffstad Dahn
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:57Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672516
dc.description.abstractAnalysen er utført som Bacheloroppgave i faget SØK2901, ved NTNU, institutt for Samfunnsøkonomi. Analysen er utført med utgangspunkt i dataene fra PIRLS 2001 som omhandler Norge. Datasettet inneholder resultater fra en leseferdighetstest, samt informasjon om elevene som gjennomførte testen, og forholdene rundt dem. Jeg legger til grunn for min analyse at utvalget er tilfeldig valgt, og dermed kan brukes til å trekke konklusjoner om populasjonen den er hentet fra, altså Norge. Jeg finner at det å gå i barnehage har en liten, positiv effekt på leseferdighetene, og at denne effekten hverken er signifikant sterkere eller svakere for barn som selv er innvandrere eller har foreldre som er det.
dc.description.abstractThe analysis is excecuited as a bachelr thisies in the subject SØK2901, at NTNU, department of Economics. Tha Analysis is done on the data from PIRLS 2001 regarding Norway. The dataset includes results of a reading test, as well as information about the students that took the test and their sourrundings. I aussume for the sake of this analysis that the sampling is random, an thus may be used to infer on the population from which it is drawn, Norway. I find a small poitive effect of kindergarten attendance on reading skills, and that this effect is nither significantly stronger nor weaker for students with immigrant backgrounds.en
dc.publisherNTNU
dc.titleViktighet av barnehage for elevprestasjon
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record