Show simple item record

dc.contributor.advisorGreen, Colin
dc.contributor.authorHaaland, Kristine Bekkeheien
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:54Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672511
dc.description.abstractDet finnes mye litteratur om elevprestasjoner på grunnskolen og hvilke faktorer som påvirker elevers prestasjoner. En av disse faktorene er såkalte «peer effekter», som kort kan forklares som jevnaldrende sin påvirkningskraft på hverandre. En voksende litteratur på tvers av land tar for seg peer effekter, og mer spesifikt hvordan de som er født i et bestemt land blir påvirket av flere innvandrere i klassen. Resultatene er varierende, og en begrensning med tidligere forskning er at det ofte fokuseres på å bekrefte og avkrefte negative effekter. En innfallsvinkel det er lite forskning på, er eventuelle positive effekter av innvandrere på innfødtes elevprestasjoner i grunnskolen. Formålet med dette studiet er derfor å bidra med økt forskning til dette. Ved bruk av et omfattende norsk datasett som tillater at man kan studere en undergruppe av innvandrere, skal det undersøkes om elever med engelspråklig bakgrunn (ESB) har en positiv effekt på testresultater i engelsk for elever som er født i Norge med to norskfødte foreldre. Datasettet inneholder observasjoner av samtlige individer som har avlagt nasjonale prøver på femte trinn i tidsperioden 2007 til 2015. Analysene er foretatt med både minste kvadraters metode og faste skoleeffekter. Sistnevnte, som differensierer bort faste skoleeffekter og faste tidseffekter, er den foretrukne metoden. Resultatene fra analysene indikerer at ESB-elever har en positiv effekt på norskfødtes engelskkompetanse. Ifølge analysene vil én ekstra ESB-elev på klassetrinnet i gjennomsnitt ha en positiv signifikant effekt på norskfødtes standardiserte testresultater i engelsk med nærmere 0.007 av et gjennomsnittlig resultat på 0. Videre finner studiet at denne effekten ikke er tilstede i matematikk og i norsk er effekten så liten, sammenlignet med i engelsk, at den ansees som neglisjerbar. Dette tyder på at ESB-elevene ikke er en generell faglig sterkere gruppe, og at den positive effekten kan tilskrives deres engelskspråklige bakgrunn. Studiet finner også at den positive effekten er størst for norskfødte elever med høy sosioøkonomisk status, som foreldre med universitetsgrad og høyere inntektsnivå.
dc.description.abstractThere is a large literature on factors that influence student academic performance. Among these factors, the influence of peers has gained much attention. In the context of schools, peer effects can be described as the effect classmates have on individual students’ achievement. In that case, a growing body of research investigates the impact of immigrants on native general education performance. The results are mixed, and a particular focus of previous research are negative effects of immigrant on natives. This paper returns to this issue by considering potential positive spillovers in a particular area, English language. Using rich Norwegian panel data that allows us to study immigrants and distinguish English speaking background (ESB) immigrants from other immigrants, we study how ESB students affect Norwegian born test score performance in English. The data are for all individuals that completed national tests at 5th grade in the period between 2007 and 2015. Using a school fixed effects model to control for potential selection into schools and over time, this paper finds statistically significant evidence of large positive peer effects of ESB students on the test score performance in English of their Norwegian classmates. All else equal, an extra ESB student in the cohort will on average increase English test scores of Norwegians by 0.007 of a standard deviation. These effects are not, or at least very small compared with English, present for Norwegian and math. This indicates that ESB students are not generally academically better and suggest that the positive effect they bring in English can be attributed to their English skills. The paper also presents evidence that the effects are largest for students with high socioeconomic status, e.g. students who have parents with a degree and higher income level, which confirm the existence that high socioeconomic background have a positive effect on students’ performance.en
dc.publisherNTNU
dc.titleHar elever med engelskspråklig bakgrunn en positiv effekt på norskfødtes engelskkompetanse?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record