Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorMoan, Lea
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:44Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672483
dc.description.abstractStikkord/nøkkelord: Elever, ADHD, vernepleier, livskvalitet. Introduksjon: Rundt 3-5% av barn og unge under 18 år har ADHD. Ungdom med diagnosen dropper oftere ut av skolen. På grunn av symptomene ADHD gir, fører det ofte til at elevene underpresterer på skolen og tilrettelegging i skolen er ofte nødvendig. Symptomene som kommer med ADHD oppleves ofte sårende og krenkende som kan medføre redusert livskvalitet. Hensikt: Hensikten med denne studien er å se på hvordan vernepleieren kan bidra til økt livskvalitet for elever med ADHD. Studien kan bidra til å gi vernepleiere i skole kunnskap om hvordan man kan arbeide for å få til dette. Metode: Litteraturstudie er metoden for denne bacheloroppgaven. Systematisk litteratursøk ble gjort for innhenting av relevant forskningslitteratur. Resultater: Resultatet ble bruk av fem fagfellevurderte artikler. Jeg kom fram til tre hovedtemaer for denne oppgaven som er sosial deltakelse, stigmatisering og tilrettelegging i skolen. Konklusjon: Elever med ADHD kan oppleve flere barrierer som kan resultere i redusert livskvalitet. Vernepleiere kan bidra til økt mestring av skolehverdagen for elever med ADHD, med kunnskap om individuell tilrettelegging og å utnytte den enkeltes ressurser. Å se bak handling og atferd og bli godt kjent med eleven, kan være et godt utgangspunkt for å legge til rette for økt livskvalitet ut i fra den enkeltes behov. Studien viser at med fokus på faktorer som sosial deltakelse, stigmatisering og tilrettelegging i skolen, kan vernepleieren bidra til økt livskvalitet for elever med ADHD. Antall ord uten tabeller: 6694
dc.description.abstractKeywords: Students, ADHD, social educator, quality of life Introduction: About 3-5% of children under the age of 18 is diagnosed with ADHD. Adolecents with the diagnoses drops out of school more often. Due to the symptoms of ADHD, adjustments in school are often necessary. The symptoms that come with ADHD are often experienced hurting and abusive which can lead to reduced quality of life. Purpose: The purpose of this study is to see how the sosical educator can contribute to improve the quality of life to students with ADHD. This study can help social educators in school with knowledge of how to work to achieve this. Method: The method is a literature study. A systematic literature search was conducted to obtain relevant literature. Results: The result was five peer-reviewed articles. I discovered three main for this study which is social participation, stigma and facilitation in school. Conclusion: Students with ADHD may experience several barriers that may result in reduced quality of life. Social educators can contribute to increased mastery of the school life for students with ADHD, with knowledge of individual facilitation and utilization of the individual´s resources. Looking behind action and behaviour and becoming acquainted with the student can be a good starting point for facilitating of increased quality of life based on the individuals´s need. The study shows that focus on factors such as social participation, stigma and facilitation in school, the social educator can contribute to improved quality of life for students with ADHD.en
dc.publisherNTNU
dc.titleVernepleieren og elever med ADHD i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel