Betydningen av autonomistøtte for realisering av selvbestemmelse hos mennesker med lett utviklingshemming
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1333]
Abstract
Bakgrunn: bakgrunnen for denne litteraturstudien er å undersøke betydningen av autonomistøtte for realisering av selvbestemmelse hos personer med lett utviklingshemming. Autonomistøtte er et lite brukt begrep i norsk litteratur, og jeg ønsker derfor å få økt kunnskap rundt dette temaet.
Hensikt: hensikten med denne studien er å finne ut mer om betydningen av autonomistøtte for realisering av selvbestemmelse hos personer med lett utviklingshemming.
Metode: Metoden som er benyttet i denne studien er litteraturstudie. Studien inneholder 1 fagartikkel og 4 forskningsartikler.
Resultat: Resultatene er at erfaringer, utfordringer, respekt og sosiale relasjoner er viktige faktorer for at personer med utviklingshemming skal føle trygghet, selvtillit og økt autonomitilfredshet.
Konklusjon: Autonomistøtte hos personer med lett utviklingshemming for realisering av selvbestemmelse ser ut til å ha betydningsfull positiv effekt. Gjennom trygge relasjoner basert på respekt, samt utfordringer og erfaringer, tilegnes kunnskap, mestringsfølelse og økt selvtillit. Dette gjør personer med utviklingshemming tryggere på seg selv, egen autonomi og identitet. Sammen med omgivelser som lar individenes ønsker og interesser stå i sentrum, vil realisering av selvbestemmelse være mulig. Background: The background of this study is to examine the importance of autonomy support to fulfill self-determination amongst people with mild intellectual disabilities. Autonomy support is not a term often used in Norwegian literature, and because of this I want to increase my knowledge about this topic.
Purpose: the purpose of this study is to examine the importance of autonomy support to fulfill self-determination amongst people with mild intellectual disabilities.
Method: the method used in this study, is literature study. The study includes 1 academic article and 4 research articles.
Results: the results are that experiences, challenges, respect, and social relations are all important factors to make persons with intellectual disabilities feel safe, confident and autonomous.
Conclusion: Autonomy support for people with mild intellectual disabilities to fulfill self-determination seems to have a significant positive effect. Through relationships based on respect, as well as challenges and experiences, earning competence, sense of mastery and self-confidence. This makes people with intellectual disabilities more confident in their own autonomy and identity. In surroundings that put the person with intellectual disabilities in center, self- determination might be realized.