Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten.
dc.contributor.authorBjørgnes, Ingrid.
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:38Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672462
dc.description.abstractTittel: Psykososialt miljø i skole. Stikkord/nøkkelord: Psykososial, skole, miljø, vernepleie. Introduksjon/bakgrunn: Jeg valgte dette temaet på bakgrunn av min praksisperiode, der jeg jobbet på en ungdomsskole og fikk se på nært hold hvor viktig det psykososiale miljøet er. En annen grunn var at jeg fant lite artikler som omhandlet vernepleiere i skolen, og jeg ønsket derfor å belyse dette temaets viktighet. Hensikt: Hensikten med bacheloroppgaven er å finne ut hvilke faktorer som spiller inn på det psykososiale miljøet til elevene i skolen. Også det å belyse vernepleierens rolle for å få et godt psykososialt miljø i skolen. Metode: I denne bacheloroppgaven er det benyttet en litteraturstudie. Der det presenteres en egen metodedel, og begrunnelser for hvordan jeg har gått frem. Det er valgt ut 5 vitenskapelige artikler som er inkludert i studien. Resultater: Ut i fra de funnene som de fem utvalgte artiklene presenterte, ble det avdekket faktorer som spiller en stor rolle i elevenes psykososiale miljø i skolen. Resultatene ble sammenfattet og delt inn i tre tema: 1) Tryggheten og støtten i en voksen person i skolen, 2) Vernepleierens rolle og bidrag til skolemiljøet, 3) Skolen som omsorgs og læringsarena. Konklusjon: Vernepleiere kan bidra på flere områder i skolen, og spille en stor rolle i elevenes psykososiale miljø. Vernepleiere har stor kunnskap om tilrettelegging, og ser det helhetlige mennesket. Noe av det viktigste en vernepleier kan bidra med, er å identifisere, observere og se de ulike behovene hver enkelt har. Også det å være der som en trygghet, og møte hvert enkelt menneske med et helhetlig blikk.
dc.description.abstractTitle: The psychosocial environment in school. Keywords: Psychosocial, school, environment, social worker. Introduction/background: I chose this theme after I had a practice in school, and got to see the importance of psychosocial environment in school. Another reason was that I found few articles about social workers in school, and therefore I wanted to enlighten this subject. Purpose: The purpose of this study is to find out which factors the students consider important to the psychosocial environment in school. Also to cast a light on the role the social workers have in school, and how they can contribute to a good psychosocial environment. Method: In this study, I have used a literature study. In the text, there is a own method part, where I justify my approach. I have chosen five scientific articles witch is included in this literature study. Results: From the findings in the five articles, it was revealed factors which plays a big role in the students psychosocial environment in school. The results were summarized and divided in to three subjects: 1) Safety and support in an adult person in school, 2) The social workers role an contribution to the school environment, 3) The school as a caring and learning arena. Conclusion: The social worker can contribute in multiple areas in school, and they play a big role in the students psychosocial environment. Social workers have a big knowledge about facilitation, and to see the bigger picture of the humane. One of the most important things a social worker can contribute with is to identify, observe and see the different needs each individual has. Also to be there as a safety, and to meet every individual with a holistic picture.en
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykososialt miljø i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel