Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.authorSimonsen, Morten
dc.date.accessioned2020-08-16T16:03:04Z
dc.date.available2020-08-16T16:03:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672278
dc.description.abstractI hvilken grad opplever elever i en 10. klasse ekskludering i skolen? På hvilke arenaer i skolen føler elevene seg mest ekskludert? Og hvilken påvirkningskraft har læreren på elevenes følelse av ekskludering? Elevundersøkelsen, Norges mest omfattende elevundersøkelse om trivsel i skolen definerer eksklusjon som en underkategori av mobbing, men kan eksklusjon faktisk være et bredere begrep? Ved å benytte Bourdieus teorier om sosiale felt og kapital i kombinasjon med teori tilknyttet inklusjons- og eksklusjonsbegrepene ser jeg på fire av skolens arenaer i form av sosiale konstruksjoner og hvilke mekanismer vi har for eksklusjon. En spørreundersøkelse besvart av 23 elever på 10. trinn viser at frigjøring av eksklusjonsbegrepet fra mobbing gir økt rapportering av eksklusjon. Det ble rapport jevn ekskludering over alle skolearenaene, men det viste seg også at det var forskjellige elever som ble ekskludert på de forskjellige arenaene. Læreren hadde lav til ingen påvirkningskraft på elevenes opplevelse av eksklusjon over de forskjellige arenaene, men flere elever følte seg ekskludert av læreren. syv av 23 elever følte seg ekskludert av læreren i klasserommet, hvor læreren var den største kilden til eksklusjon.
dc.description.abstractTo what degree do pupils in 10th grade experience exclusion at school? On what arenas within the school does pupils feel most excluded? And what impact does the teacher have on the pupil’s sensation of exclusion? Elevundersøkelsen, Norway’s most extensive survey about pupil’s wellbeing at school, defines exclusion as a subcategory to bullying, but can exclusion be a broader term? By using Bourdieu’s theories of fields and capital in combination with theory surrounding the terms inclusion and exclusion, I take a deeper look at four of the school arenas in form of social constructions and what mechanisms we have for exclusion. A survey answered by 23 pupils in 10th grade shows that separating the term exclusion from the term bullying gives a higher report count of exclusion. It was reported an even grade of exclusions over all school arenas, but it was also reported that different pupils were excluded over different arenas. The teacher had low to no impact on pupil’s sensation of exclusion over the various arenas, but several pupils experienced exclusion by the teacher. Seven out of 23 pupils reported they experienced exclusion by the teacher in the classroom, where the teacher was the biggest source of exclusion.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEkskludering i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel