Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSu, Xiaomeng
dc.contributor.authorAune, Jørgen Moen
dc.contributor.authorFremstad, Elizabeth
dc.contributor.authorRønning, Joachim Berg
dc.date.accessioned2020-08-16T16:02:21Z
dc.date.available2020-08-16T16:02:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672190
dc.description.abstractI en verden med stadig økende press på marginer, hvor konkurransen mellom bedrifter ikke begrenser seg til landegrensene opplever mange at ny teknologi kan være løsningen for å holde seg konkurransedyktig. I den forbindelse ser Kværner Verdal på mulighetene til å digitalisere deler av sin virksomhet knyttet til intern logistikk. Derfor ønsker de nå å kartlegge hvordan en slik digitalisering vil påvirke sine ansatte og den rollen de har i virksomheten. Hvordan en digital løsning vil fungere i praksis er uklart, men at det vil by på endringer for ansatte i ulike roller hos Kværner Verdal er det liten tvil om. Denne oppgaven forsøker dermed å se på og belyse hvordan sentrale interessenter knyttet til verktøyburene hos Kværner Verdal ville blitt påvirket av å digitalisere verktøyburene, som i dag i stor grad baserer seg på manuell arbeidskraft. Denne oppgaven viser hvor stor påvirkning digitalisering har på ulike interessenter, og at graden av påvirkning kommer an på hvilken rolle du har i virksomheten. Det kommer frem at det medfører både positive og negative sider ved å gå fra mer manuelle løsninger til digitale løsninger. De som ønsker en digitalisering av verktøyburene trekker frem at det kan medføre positive endringer for sin egen del i form av redusert gangtid, og at man alltid har tilgang på utstyr/verktøy. Motstanderne trekker frem elementer som tap av arbeidsplasser og irritasjon over ikke-fungerende teknologi som elementer på hvorfor en digital løsning for verktøyburene ikke er den beste løsningen for Kværner Verdal. Hovedkilden for empiriske data i denne oppgaven kommer fra individuelle kvalitative intervjuer med ansatte i forskjellige roller hos Kværner Verdal. Disse rollene har vi kategorisert i fire kategorier for å kartlegge de mulige endringene hos flere roller. De ulike intervjuobjektene ble valgt basert på deres rolle tilknyttet verktøyburene, deres tilgjengelighet samt anbefalinger fra våre kontaktpersoner hos Kværner Verdal. I denne bacheloroppgaven er vi forsiktige med å konkludere for mye, da løsningen med digitale verktøybur uten burbetjening ennå ikke eksisterer hos Kværner Verdal, men det har kommet frem at implementering av bemanningsløse bur og/eller vareautomater vil påvirke interessentene, men i varierende grad ut fra rolle og innstilling til ny teknologi. Vi håper og tror funnene i denne oppgaven kan skape god diskusjon hos Kværner Verdal slik at dersom de bestemmer seg for å digitalisere eller ikke er en nøye gjennomtenkt beslutning hvor påvirkningen det vil ha for de ulike interessentene har blitt tatt med i beslutningsgrunnlaget.
dc.description.abstractIn a world of technology where pressure on margins is increasing, and competition between corporations is not limited to geographical borders, many companies rely on new technology to be the solution to stay competitive and stay afloat. In relation to this, Kværner Verdal is looking at the opportunity to digitize parts of its business related to intern logistics. Thus, they seek to map how such a digitization will affect their employees and their role in the business. It is uncertain how such a digital solution will function in real life, but there is no doubt that it will lead to changes for the employees at Kværner Verdal. This thesis will investigate how essential users connected to the tool cages at Kværner Verdal would be affected by a potential digitization of today’s tool cages, which currently rely heavily on manual labour. This thesis seeks to show the impact of such a digitization, and show that the degree of impact depends on the employee’s role in the business. It becomes clear that there are both positive and negative aspects linked to a potential transition from a manual to a more digital solution. Those who yearn for a digital solution suggest that such a solution could lead to positive changes on their end, for example by cutting their daily walking distance, and the total access to equipment. Those who hold the opposite view argue that a digital solution may lead to the loss of workplaces. They also point out that a digital solution is prone to technical failures, which may cause more grief than today’s solution. Our main source for empirical data in this thesis stems from individual, qualitative interviews with several employees who hold different positions or roles at Kværner Verdal. These roles are categorized into four categories to map how the potential changes would affect the different roles. The different interview objects were chosen on background of their roles related to the tool cages, our access to interview them, as well as recommendations from Kværner Verdal. In this thesis we are wary of concluding too much, as the solution of digital tool cages at this point does not exist at Kværner Verdal. Yet, it is clear that the potential implementation of a digital solution would affect the users, although to a varying degree, dependent on the user’s role and attitude towards a digital solution. We both hope and believe that our findings will help to create an advantageous discussion at Kværner Verdal, so that the potential decision to digitize the tool cages or not is well considered, and that the probable impact this decision will have on the users has been assessed.en
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering av intern logistikk – En casestudie om hvordan interessenter kan bli påvirket av digitaliseringsprosessen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel