Kunstig intelligens og påvirkning av arbeid i Norge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672182Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I vår tid opplever organisasjoner store endringer i prosesser og struktur gjennom at nyteknologi blir tatt i bruk i deres arbeid. Dette vil endre hvordan organisasjonen gjør sineoppgaver og hvordan de organiserer arbeidet sitt. Kunstig intelligens er en teknologi somofte assosieres med slike endringer og disruptive følger for arbeid. På bakgrunn av dettetar denne oppgaven for seg hvordan kunstig intelligens påvirker arbeid i norskeorganisasjoner og hvordan ansatte i norske organisasjoner forholder seg til dette.Problemet blir sett på med utgangspunkt i teorier om digitalisering, kunstig intelligens,teknologiakseptanse og motstand mot endring.
Oppgaven bygger på en kvantitativ studie i form av en spørreundersøkelse blant norskeansatte. Spørreundersøkelsen er delvis basert på en undersøkelse gjort av PwC (2017)som kartlegger synspunktene til 10 000 arbeidere på fremtidens arbeidssituasjon. I tilleggtil dette er har jeg gjennomført en kvalitativ studie i form av intervjuer med to personer inorske bedrifter. Begge studiene ble gjennomført for å kunne si noe om både hvordankunstig intelligens påvirker arbeid i norske bedrifter, og holdninger til teknologien.
Studiene finner at kunstig intelligens: blir brukt som et effektiviseringsverktøy; endrerarbeid i norske bedrifter og tilrettelegger for samarbeid mellom menneske og maskin;skaper utfordringer for norske bedrifter knyttet til kapasitet, sikkerhet og motstand motendring. Et annet funn fra studiene er at den norske arbeidsstyrken generelt har positiveholdninger til kunstig intelligens og teknologisk utvikling generelt. In our time, organizations are experiencing major changes in processes and structurethrough the use of new technology in their work. This will change how the organizationdoes its tasks and how they organize their work. Artificial intelligence is a technology oftenassociated with such changes with disruptive consequences for work. Based on this, thisthesis addresses how artificial intelligence affects work in Norwegian organizations andhow employees in Norwegian organizations relate to this. The problem is looked at basedon theories of digitalization, artificial intelligence, technology acceptance and resistance toorganizational change.
The thesis is based on a quantitative study in the form of a survey of Norwegian employees.The survey is partly based on a survey by PwC (2017) that maps the views on the futureof work of 10 000 worker. In addition to the this, I have conducted an qualitative study inthe form of interviews with two people in Norwegian companies. Both studies wereconducted to be able to say something about how artificial intelligence affects work inNorwegian companies, and attitudes toward the technology.
The studies find that artificial intelligence: is used as an efficiency tool; changes work inNorwegian companies and facilitates cooperation between man and machine; createschallenges for Norwegian companies related to capacity, security, and resistance tochange. Another finding from the studies is that the Norwegian in general workforce haspositive attitudes to artificial intelligence and technological development.