Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyeng, Eirin
dc.contributor.authorJohansen, Hanna
dc.date.accessioned2020-07-29T16:00:45Z
dc.date.available2020-07-29T16:00:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670426
dc.description.abstractDet er i dag et stort behov for å løse nye transportutfordringer som følge av økt transportetterspørsel, spesielt med hensyn til nullvekstmålet i personbiltransport. Det er gjennomført svært få studier som omhandler tilrettelegging for bruk av ulike transportmidler ved innkjøpsreiser. Formålet med oppgaven er å kartlegge om eventuelle forskjeller i tilrettelegging av transportmiddelbruk i områder ved ulike dagligvarebutikker i Trondheim har noe å si for valg av transportmiddel på korte innkjøpsreiser. Det er valgt å se på to forskningsspørsmål: 1. Er det forskjell i bruk av transportmiddel etter handel ved områder med ulik fotgjengerinfrastruktur? 2. I hvilken grad er valg av transportmiddel på korte innkjøpsreiser basert på fotgjengerinfrastrukturen? For å svare på forskningsspørsmålene er det gjennomført observasjoner og spørreundersøkelser i områder med utgangspunkt i fem dagligvarebutikker: Rema 1000 Bromstad, Rema 1000 Moholt, Rema 1000 Rosenborg, Bunnpris & Gourmet Tyholt og Rema 1000 Jakobsli. Valg av undersøkelsesområder baseres på ulike oppfattelser av fotgjengervennligheten ved områdene. Rosenborg var det området som ble oppfattet som det mest fotgjengervennlige etter befaring ved alle aktuelle undersøkelsesområder. Områdene som ble oppfattet som minst fotgjengervennlig var Bromstad og Moholt. Resultatene viste at Rosenborg var det området hvor flest benyttet seg av gange, og Bromstad var det området hvor færrest benyttet seg av gange og flest benyttet seg av bil. Moholt hadde en høy andel av personer som benyttet seg av gange, selv om området ble oppfattet som lite fotgjengervennlig etter gjennomført befaring. Resultatene fra observasjonene gir derfor et svar på forskningsspørsmål én, der konklusjonen er at man kan se en forskjell i bruk av transportmidler etter handel i områder som er fotgjengervennlig sammenlignet med mindre fotgjengervennlige områder. På grunn av oppgavens omfang er det valgt å fokusere på sammenligning av bruk av gange og bil, ettersom dette var de to transportmidlene som ble oftest benyttet ved alle undersøkelsesområdene. I tillegg er det i forbindelse med spørreundersøkelsene sammenlignet bruk av reisemiddel innenfor et 10-minuttersområdet fra utvalgt butikk. Resultatene baseres på det reisemiddelet som hver person benyttet seg av hjem ved siste handletur til utvalgt butikk. Generelt er forhold knyttet opp mot vær, miljøhensyn, helse og tid større enn forhold som er knyttet opp mot elementer i fotgjengerinfrastrukturen. Den faktoren som totalt er av størst betydning knyttet opp mot fotgjengerinfrastruktur er dårlig vedlikehold av gangveier og fortau. Dette går ut på at det kan være dårlig snøbrøyting eller at det blir brøytet sjeldent, strøing eller at det ligger grus i veien fra tidligere strøing som ikke er kostet vekk. Forskningsspørsmål to kan derfor konkludere med at de fleste av forholdene knyttet opp mot fotgjengerinfrastruktur som er vurdert i denne oppgaven er av lite betydning for valg av transportmiddel etter handel. Disse faktorene bestod av krysning av veier, mye trafikk, mangelfulle gangveier og vedlikehold av disse, og dårlig belysning. Totalt sett viser resultater fra undersøkelsene at fotgjengerinfrastrukturen har mindre betydning for valg av transportmiddel på korte innkjøpsreiser.
dc.description.abstractToday, there is a need to solve new transport challenges as a result of increased transport demand, especially with regards to the zero-growth goal in passenger car transport. Very few studies have been conducted that deal with the facilitation of the use of various means of transport regarding shopping trips. The purpose of this assignment is to identify any differences of transport usage at different grocery stores in Trondheim and if it has something to say for the choice of means of transport used for short shopping trips. Two research questions have been chosen: 1. Is there a difference in the use of transport method after the shopping trips in areas with different pedestrian infrastructure? 2. To what extent is the choice of means of transport for short shopping trips relied on the pedestrian infrastructure? To answer these research questions, observations and surveys have been conducted at five grocery stores: Rema 1000 Bromstad, Rema 1000 Moholt, Rema 1000 Rosenborg, Bunnpris & Gourmet Tyholt and Rema 1000 Jakobsli. Selection of study areas is based on different perceptions of pedestrian accessibility in the areas. Rosenborg was the area that was the most pedestrian-friendly after inspections. The areas that was least pedestrian-friendly were Bromstad and Moholt. The results showed that Rosenborg was the area where most people walked, and Bromstad was the area where least people walked and most used cars as means of transportation. Moholt had a high proportion of people who walked, although the area was perceived as not pedestrian-friendly after the inspection. The results from the observations will therefore provide an answer to research question number one, where the conclusion is that one can see a difference in the use of transport method after a shopping trip in areas that are pedestrian friendly compared to less pedestrian friendly areas. Due to the scope of the assignment, the focus is on comparing the use of walking and driving(car), as these were the two modes of transport that was most used in all study areas. In addition, use of travel means has been compared within a 10-minute range from the selected store as this corresponds to a short shopping trip. The results are based on the means of travel that each person used to get home from the grocery store during their last shopping trip at the selected store. In general, conditions related to weather, environmental considerations, health considerations and time, are greater than conditions related to elements of the pedestrian infrastructure. The factor that is most important and linked to pedestrian infrastructure is poor maintenance of pedestrian and sidewalk. Poor maintenance can be lack of snow-removal, littering or gravel on the sidewalks. Some elements of the pedestrian infrastructure will be of importance during the times when choosing a means of transport on short shopping trips, but in most cases, it will not be of importance. Research question two, therefore, concludes that most of the conditions related to pedestrian infrastructure that are considered in this thesis are of little importance of the choice of means of transport after a short shopping trip. These factors consisted of the crossing of roads, traffic, inadequate walkways and the maintenance of these and at last the lack of adequate lighting. Overall, results from the surveys show that pedestrian infrastructure is of less importance for the choice of means of transport on short shopping trips.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av fotgjengerinfrastruktur – En kartleggingsstudie av hvordan fotgjengerinfrastrukturen påvirker transportmiddelvalg på korte innkjøpsreiser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel