Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRakvåg, Trude Teoline Nausthaug
dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.authorAkerholt, Peder Lian
dc.date.accessioned2020-07-24T16:00:45Z
dc.date.available2020-07-24T16:00:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2670177
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg utforske bruken og mulighetene knyttet til alternative læringsarenaer. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan alternative læringsarenaer styrke elevers læringsutbytte? Som forskningsmetode valgte jeg kvalitativ metode ved å gjennomføre et intervju med min praksislærer, som var svært engasjert rundt bruken av alternative læringsarenaer, og jobbet hovedsakelig med naturfag, med erfaring i trinnene 5-10. Datamaterialet har blitt drøftet i lys av teori som er relevant til bruken av alternative læringsarenaer og teori som kunne forklare noen av de fordelene praksislæreren min opplevde ved bruk av alternative læringsarenaer. Gjennom arbeidet med denne bacheloroppgaven har det oppstått mange funn ved bruk av alternative læringsarenaer, blant annet kan det øke motivasjon og tilhørighet for elever, og kan brukes som et bindeledd slik at de opplever en større sammenheng mellom teori og praksis. Fordelene knyttet til alternative læringsarenaer oppstår ikke bare fordi en benytter seg av andre læringsarenaer, men hvis læreren utnytter mulighetene, kan det skape situasjoner som gir elevene et bedre læringsutbytte og positive sosial opplevelser. Bruk av alternative læringsarenaer kan være ressurskrevende, og det er derfor viktig å være bevisst på hva en ønsker å oppnå ved dets bruk.
dc.description.abstractThrough this text I will explore the use and possibilities connected to alternative learning areas. I will explore the question: “How can alternative learning areas strengthen students learning outcomes?” As a research method I chose to interview my practical training supervisor, whom himself felt strongly around the positive effects of using alternative learning arenas, mainly with experience in the fifth to tenth grade. I will discuss the data I gathered, in comparison to theories that are relevant in regards to the use of alternative learning arenas. I will also merge this with theories that can explain some of the advantages that my practical training supervisor experienced through his use of alternative learning arenas. During work with the text and theories surrounding it I found that alternative learning arenas can help increase motivation and sense of belonging, and it can be used as a bridge to bind together theory and practical learning. The advantages of using alternative learning arenas does not happen by itself, but have to be facilitated by the teacher, to create situations that can give the pupils greater learning outcomes and chances for positive social experiences. Using alternative learning arenas can be demanding on resources, and it’s therefore important to be conscious in its use, and what one is trying to accomplish.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan alternative læringsarenaer styrke elevers læringsutbytte?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel