Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Tore
dc.contributor.authorHosseinian, Mina Nygård
dc.contributor.authorNygaard, Martin Sundby
dc.date.accessioned2020-07-22T16:03:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56389038:58700940
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669979
dc.description.abstractIntroduksjon: Barn som pårørende har fått et større fokus i helsevesenet de siste årene. Med omkring 150 nye tilfeller med kreft blant barn hvert år er det uten tvil nødvendig med et fokus på søsken som pårørende til disse barna. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse sykepleierens rolle i å ivareta barn som pårørende sitt behov for informasjon, kommunikasjon og deltagelse, og belyse dette gjennom et foreldre-, pårørende-, og sykepleieperspektiv. Metode: Bacheloroppgaven er en litteraturstudie. Gjennom strukturerte søk i databaser for helsefaglig forskning kom vi frem til fem aktuelle artikler for oppgaven. Alle artiklene har blitt analysert kritisk. Resultat: Det kom frem forskjellige faktorer som påvirker barn som pårørende til kreftsyke søsken. Studiene fant konkrete tiltak man som sykepleier kan gjøre for å bedre opplevelsen som pårørende. Gjennom god kommunikasjon må en som sykepleier legge til rette for tilstrekkelig informasjon og deltagelse. Temaet trenger mer fokus da noen deltakere i studiene ikke var klar over barns behov som pårørende. Konklusjon: Med bakgrunn i gode observasjoner og kommunikasjon må man som sykepleier tilpasse deltagelse og informasjon. Barn har forskjellige grunnlag til å takle oppståtte kriser i livet utfra alder, tidligere erfaringer og utviklingsnivå. Ettersom sykepleiere ofte er de første som møter barna er det viktig at man trekker inn andre profesjoner for å bidra. Et godt samarbeid mellom forskjellige profesjoner er essensielt for å bidra til å ivareta barn. Det kan tenkes at det vil være ressursbesparende å forebygge psykososiale utfordringer mens situasjonen fortsatt er tilstede.
dc.description.abstractIntroduction: Over the last few years children as dependents has been given more focus in the healthcare system. With about 150 new cases of child cancer every year, there is definitely a growing need to focus on these children as dependents. Purpose: The purpose of this thesis is to enlighten the role the nurse has in relation to children as dependents, and their need for information, communication and participation, and to enlighten this through the view of parents, dependents and nurses. Method: In this bachelor thesis we have utilized a literary study method. Through structured searches in databases containing health science research we found five articles that were applicable for the topic of the thesis. Every article has been critically analyzed. Results: During the process several factors that had an influence on children as dependents to siblings with cancer was found. The studies made us aware specific measures a nurse can utilize to better the situation for dependents. We also found that the topic is in need of enlightening considering the fact that some of the participants in the study was unaware of the need these children has as dependents. Conclusion: As a nurse you need to make good observations and communicate well in order to adjust the information given to these children and the level of participation of a child. Kids have different foundations as to how well they are able to handle a crisis, based on their age, past experience and level of development. Nurses are usually the first to meet the kids, it is therefore important to bring in other professions to help. Good cooperation is essential to take care of the children. It is reasonable to think that it would be sustainable to prevent psychosocial challenges while the situation is ongoing.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan vi som sykepleiere bidra med å ivareta barn som pårørende til et kreftsykt søsken, sett ut fra barns behov for informasjon, kommunikasjon og deltagelse?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel