Skrekkelementenes funksjon i Maurits Hansens Othar av Bretagne (1819)
dc.contributor.advisor | Sjelmo, Marit | |
dc.contributor.author | Grange, Emilie Hugdahl | |
dc.date.accessioned | 2020-07-22T16:02:47Z | |
dc.date.available | 2020-07-22T16:02:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2669966 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i en nærlesing av noen sentrale skrekkelementer i romanen Othar av Bretagne (1819). Skrekkelementene vil studeres med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken funksjon har skrekkelementene i Othar av Bretagne? (1819). Denne problemstillingen vil drøftes ut i fra min hypotese om at skrekken først og fremst er der av estetiske grunner. For å besvare disse spørsmålene vil jeg studere Othar av Bretagne i lys av tre ulike ytringer fra samtiden som alle tilfører noe til debatten om skrekkens rolle i litteraturen. Skrekkelementene kan kobles til det sublime og til et fantastisk og overnaturlig modus som har til hensikt å vekke nysgjerrighet og innbilningskraften til leseren. | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Skrekkelementenes funksjon i Maurits Hansens Othar av Bretagne (1819) | |
dc.type | Bachelor thesis |