Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHårstad, Stian
dc.date.accessioned2020-07-16T07:41:20Z
dc.date.available2020-07-16T07:41:20Z
dc.date.created2016-09-23T08:05:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationActa didactica Norden. 2016, 10 (3),en_US
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669241
dc.description.abstractArtikkelen tar for seg språkhistorie som norskdidaktisk emne i et faghistorisk perspektiv. På grunnlag av en lang rekke styringsdokumenter (læreplaner og studieplaner) og fagdidaktisk og disiplinfaglig litteratur undersøkes hvordan språkets historiske dimensjoner har blitt tematisert som kunnskapsområde. Et hovedfunn i denne gjennomgangen er at det historiske (eller historiserende) lengdesnittet har vært til stede gjennom hele 1900-tallet og fortsatt finnes i gjeldende læreplan – om enn med temmelig varierende vektlegging og detaljering. Læreplanene har i stor grad overlatt til praktikerne (lærerne og lærerutdannerne) å avgrense hva de språkhistoriske emnene skal romme. Litteraturanalysen viser videre at den didaktiske refleksjonen på dette feltet bare unntaksvis har kommet på trykk, og denne begrensete språkhistorie-didaktiske debatten må forstås på bakgrunn av tilstanden i forsknings- og studiefaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsbiblioteket i Osloen_US
dc.relation.urihttps://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2852/3364
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.title«[…] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie». Språkhistorie som norskdidaktisk emne – et faghistorisk utsynen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.journalActa didactica Nordenen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.2852
dc.identifier.cristin1384479
dc.description.localcodeOpen Access lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt: • Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen. • Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål. • Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialeten_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal