Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStruksnes, Solveig Kr
dc.contributor.authorJohannessen, Alexander
dc.contributor.authorDymbe, Celine Sandaker
dc.contributor.authorKvernstad, Elisabeth Sollie
dc.contributor.authorBrevik, Karoline
dc.date.accessioned2020-07-15T16:01:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56389038:58700871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669193
dc.description.abstractBakgrunn: En undersøkelse gjort av SSB viser at 20 % av sykepleiere forlater yrket innen 10 år etter endt utdanning i tillegg er det også 30-60 % som bytter jobb i løpet av det første året i arbeidslivet. Hensikt: For å tilrettelegge for at nyutdannede sykepleiere blir i jobben, er det viktig å belyse utfordringene denne gruppen opplever. Denne studien vil vise forslag til tiltak som kan iverksettes for at nyutdannede sykepleiere skal få en lettere overgang fra student til sykepleier. Metode: Litteraturstudie med kvalitativ metode. Det ble brukt fire ulike databaser i litteratursøket, hvorav 6 artikler ble valgt etter inklusjon- og eksklusjonskriterier og kritisk analyse i CASP. I tillegg har det blitt benyttet andre relevante publikasjoner og fagstoff. Resultat: Det er et stort gap mellom praksis og arbeidsliv. Mange er ikke forberedt på arbeidslivet, både når det gjelder praktiske oppgaver og ansvarsfølelse. I den første perioden er det vanskelig å utvikle seg personlig og profesjonelt. Traineeprogrammer er en god støtte for nyutdannede sykepleiere gjennom det første året, og legger til rette for utvikling på begge nivåer. For å gjennomføre dette har lederen en viktig rolle med å ta vare på de nyutdannede på et individuelt nivå, og for å skape et arbeidsmiljø som tillater at man er ny og trenger tid på å vokse i jobben. Konklusjon: Å forberede studenter bedre på arbeidsliv i praksis kan være vanskelig, men for å komme nærmere dette foreslås et tettere samarbeid mellom veileder og utdanningsinstitusjon for mer individuell oppfølging. For å gjøre overgangen til arbeidslivet lettere, har mange hatt god nytte av traineeprogrammer. Her skapes det en åpen arena for læring og refleksjon, og man har noen å støtte seg til. Det er også viktig med et godt arbeidsmiljø som fremmer læring, psykisk helse og ikke minst mestringsfølelse, noe som er leders overordnede ansvar.
dc.description.abstractBackground: A study conducted by Statistics Norway found that 20 % of nurses leave the profession within the first 10 years after completing their degree, and 30-60 % change jobs within the first year of clinical practice. Aim: To facilitate the newly educated nurses continuation of their career within nursing it is important to understand the challenges they experience in their transition to clinical practice and which measures that can be implemented to facilitate the transition from student to nurse. Method: Literary review with a qualitative approach based on strategic searches within four databases. Six studies met all inclusion criteria and passed the quality assessment process. Results: There is a gap between the practical training you receive as a student and the realities of becoming part of the workforce, resulting in the newly educated feeling unprepared for the practical tasks and enhanced responsibility of clinical practice, making both professional and personal development difficult. Traineeprograms are of great support for the newly educated nurse the first year of clinical practice and can facilitate both professional and personal development. Leaders have an important role when it comes to taking care of the newly educated on an individual level, and to create a working environment which supports the newly educated and allows time for them to develop their skills and adjust to their new role. Conclusion: Preparing students for clinical practice can be difficult, suggesting that a closer collaboration between preceptors and educational institutions would be beneficial, while also allowing for an individualized approach. To ease the newly educated nurses’ transition into the workforce, traineeprograms have proved helpful and promotes a positive and supporting atmosphere for learning and reflection. It is the leader’s responsibility to create a good working environment, which promotes learning, mental health and feeling of task mastery.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleier, være eller ikke være. Det er spørsmålet. Tiltak for å beholde nyutdannede sykepleiere i yrket.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel