Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlev, Rogernb_NO
dc.contributor.authorKjøbli, Sigrid Skundbergnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:29:45Z
dc.date.available2014-12-19T14:29:45Z
dc.date.created2014-06-18nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier726770nb_NO
dc.identifierntnudaim:9466nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/266648
dc.description.abstractSpesialisering skaper et behov for samhandling mellom organisasjoner. Samhandling består av både formelle og uformelle rutiner, og vil variere mye.I olje- og gassbransjen har man utviklet et konsept som tydeliggjør hvordan de spesialiserte aktørene bør samhandle. Dette konseptet er «Integrated Operations», og beskriver rutiner for informasjonsflyt, problemsløsing og bruken av teknologi som støtter opp om informasjonsflyten. Denne måten å samhandle på har ført til økt lønnsomhet for aktørene.Byggebransjen er også en bransje med spesialiserte aktører. I byggebransjen representerer bruken av bygningsinformasjonsmodeller (BIM) et paradigmeskifte. BIM kan brukes til å sammenstille informasjon fra flere fagfelt, slik at man kan detektere og rette opp feil tidligere enn ved tradisjonell bruk av tegninger. Men det oppstår fortsatt avvik i produksjonsfasen, og mye tid og ressurser tapes i forbindelse med skylddeling og tvister. Denne studien undersøker hvordan tilgjengeliggjøring av BIM ut til byggeplassen kan forme og understøtte samhandling. Det ble tatt utgangspunkt i empiriske undersøkelser gjort på to byggeprosjekter over en periode på ca 4 måneder, der til sammen 12 prosjektdeltagere med ulike prosjektroller var med. Undersøkelsene ble gjort med en induktiv tilnærming, der «grounded theory» ble fulgt i datainnsamling og analysen av data. Metodene som ble valgt var observasjoner, gruppeintervjuer og personintervjuer.Funnene ble kategorisert inn i bruksområder for BIM på byggeplass. Gjentatte ganger ga undersøkelsene de samme slutningene om bruksområdene, noe som gir studien høy reliabilitet. Slutningene om hvordan BIM på byggeplass bidrar til bedre tverrfaglig samhandling og økt effektivitet samsvarer godt med eksisterende litteratur, og studien vurderes derfor til å ha en god gyldighet. De empiriske undersøkelsene tok utgangspunkt i en programvare som var i konseptfasen, så deltagerne måtte forholde seg til hva som kunne være mulig, uten å teste det i praksis. På grunn av dette var det trolig forhold som ikke kom fram i undersøkelsene. Likevel anses studien for å være valid innenfor rammene som ble satt for studiets omfang.For å tydeliggjøre hvordan bruksområdene for BIM på byggeplass former og understøtter samhandling, ble det valgt å gjøre en analyse opp mot anerkjent teori om samhandlingsformer i byggeprosjekter. Her ble «Integrated project delivery» (IPD) og Lean valgt på grunn av koblingen til tverrfaglighet og effektivitet. I et prosjekt som tar i bruk IPD danner aktørene en enhetlig prosjektledelse, der tillit og felles målsetting er viktige egenskaper. I tillegg tar man i bruk en felles pengesum som insentiv til å løse problemer. I prosjekter som jobber etter Lean-metoder er det fokus på kundeverdi, strømlinjeforming av utførelsen, hindring av aktiviteter som er ikke-verdiskapende, og kontinuerlig forbedring av utførelsen. Avgjørelsen om å bruke Lean og IPD ble styrket av at byggeprosjektene som ble undersøkt hadde kjennskap til disse måtene å samhandle på.Studien identifiserte ni bruksområder for BIM på byggeplass. Disse er:? Visualisering av modellen? Uttak av objektinformasjon ? Fremdriftsplaner, gjøremål og andre leveranseplaner koblet til BIM? Versjonskontroll og visualisering av endringer? Generering av rapporter basert på kvalitets- eller HMS-avvik registrert i BIM? Rask oppdatering av enkeltelementer, kobling mot objektdatabaser? Oppretting av sak i modellen, og der oppfølgende dialog skjer tilknyttet modellen? Sanntidskommunikasjon og virtuelle møter med skjermdeling? Koordinering ved bruk av modell der oppfølging legges rett inn i modellAnalysen viser at disse bruksområdene støtter godt opp under samhandlingsformer som baseres på IPD og Lean, da den tverrfaglige kommunikasjonen blir bedre og mer effektiv. Studien viser også at bruksområdene forutsetter et nært samspill mellom aktørene for å realisere nytteverdiene. For de utførende aktørene, som er entreprenørene, innebærer BIM på byggeplass kostnadsbesparelser grunnet et mer omfattende informasjonsunderlag og effektiviserte arbeidsprosesser. For de prosjekterende, som er rådgivende ingeniører og arkitekter, innebærer BIM på byggeplass kostnadsbesparelser grunnet raskere saksgang av prosjekteringsfeil eller endringer. For prosjekteier, som er byggherre og brukere, innebærer BIM på byggeplass økt bygningsverdi, samt kostnadsbesparelser grunnet anledningen til stor grad av oversikt og påvirkning underveis i prosjektet. I tillegg ligger det mye verdi i et godt dokumentasjonsunderlag for ettertiden.Byggebransjen har et potensiale for økt effektivisering, og studien viser at BIM på byggeplass representerer muligheter for økt lønnsomhet.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO
dc.titleSamhandling i BIM-prosjekternb_NO
dc.title.alternativeCollaboration in BIM projectsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber44nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel