Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørheim, Rogernb_NO
dc.contributor.authorNicolaysen, Marius Navjordnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:29:44Z
dc.date.available2014-12-19T14:29:44Z
dc.date.created2014-06-15nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier725166nb_NO
dc.identifierntnudaim:9970nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/266642
dc.description.abstractOppgaven søker svaret på hvordan kommersialiseringsprosessen for digitale innholdsprodukter utarter seg, og hvordan levedyktige bedrifter kan etableres rundt digitale produkter. Dette gjøres gjennom et dybdestudie av Kunnskapsløypa, en gründerbedrift som forsøker å få fotfeste som leverandør av digitale innholdsprodukter.Tidlig i oppgaven utvikles et verktøy for analyse av ressursutvikling i oppstartsbedrifter. Et ressursbasert syn kombineres med konsepter fra Lean Startup og forretningsmodellinovasjon, og analyseverktøyet viser hvordan ressurser har blitt anvendt, anskaffet og utviklet i bedriften. Videre rangerer verktøyet bedriftens ressurser etter hvor strategisk viktige det er og gir retningslinjer for hvordan muligheter kan identifiseres og evalueres i lys av den resulterende ressursbasen.Verktøyet anvendes på Kunnskapsløypas utviklings- og kommersialiseringsprosess for produktet Kunnskapsløypas Eksperimenter og selskapets første driftsår. Det fremkommer at produktet ikke har truffet markedet, og at forretningsmodellen som er valgt ikke fungerer. Selv om Kunnskapsløypa ikke lyktes med planen om å etablere seg som digital innholdsprodusent med en forretningsmodell bygget på brukerbetalt innholdstilgang har de gjennom prosessen opparbeidet seg ressurser som skaper andre muligheter. Selskapet har aktivt oppsøkt mulige oppdrag for andre selskaper når kompetanse og kapasitet har muliggjort det, og har levert både mobilapplikasjoner og videoinnhold på bestilling parallelt med egen produktutvikling. På denne måten har Kunnskapsløypa utført oppdrag av ulik karakter for flere ulike markedssegment og gjennom dette utviklet en variert ressursbase og testet ulike forretningsmodeller. Basert på erfaringene har Kunnskapsløypa identifisert lønnsomme posisjoner i markedet for digitale innholdsprodukter, og selskapet opplever nå vekst med en endret forretningsmodell i et nytt markedssegment. Kunnskapsløypa fremstår som et selskap som har lykkes med en fremvoksende strategi og en åpen holdning til nye muligheter. Oppgaven viser at et utviklingsløp med mislykkede produkter og endringer i strategi kan lede til en vellykket selskapsetablering. Den viser også styrken i en strategiutvikling styrt av oppdukkende muligheter og tilgjengelige ressurser. På den måten underbygges Lean Startup-metodologiens raske iterasjoner og tilbøyelighet til omstilling basert på endringer i markedskunnskap og ressurstilgang.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO
dc.titleKommersialiseringsstrategier for digitale produkternb_NO
dc.title.alternativeStrategies for commercializing digital productsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber54nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelsenb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel