Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReutter, Lisa
dc.contributor.authorAnderssem, Emilie Portås
dc.date.accessioned2020-07-14T16:04:04Z
dc.date.available2020-07-14T16:04:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2664104
dc.description.abstractDe siste årene har feministbevegelsen blitt mer aktiv og tiltrukket seg mye medieoppmerksomhet, med globale protester som # metoo-kampanjen og den verdensomspennende kvinnemarsjen i 2017. Selv om feministbevegelsen har blitt mer synlig i media, viser tidligere forskning på representasjon av feminisme i britiske og tyske aviser at artikler om feminisme hovedsakelig er negative (Jaworska & Krishnamurthy, 2012) i tillegg til å fokusere på forhold som passer best for hvite kvinner i middelklassen (Jonsson, 2014). Denne bacheloroppgaven vil undersøke hvordan feminisme blir fremstilt i de to norske avisene Aftenposten og VG i løpet av året 2019. Den vil også se på hvordan artikler fremdeles bruker argumenter basert på idealer forbundet med ”den andre bølgen” av feminisme, og dermed skiller seg fra de generelle idealene til den tredje bølgen og idealer forbundet med interseksjonalitet.
dc.description.abstractThe last few years, the feminist movement has become more active and attracted a lot of attention in the mainstream media, with global protests like the #metoo campaign and the 2017 Women’s March. However, previous research on the representation of feminism in British and German newspapers show that articles about feminism is mainly negative (Jaworska & Krishnamurthy, 2012) as well as focusing on matters catering to middle-class white women (Jonsson, 2014). This dissertation will examine how feminism is portrayed in the two Norwegian newspapers Aftenposten and VG during the year of 2019. It will also look at how a majority of articles still use arguments based on Second Wave ideals, and thus differ to the general ideals of Third Wave feminism and Intersectionality.
dc.publisherNTNU
dc.title“FEMINISM FOR THE MIDDLE-CLASS WHITE WOMEN” - A quantitative media analysis on representation of feminism in Norwegian news media January – December 2019.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel