Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOdd Morten Mjøen
dc.contributor.authorLivoll, Trude
dc.date.accessioned2020-07-11T16:01:55Z
dc.date.available2020-07-11T16:01:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663797
dc.description.abstractSAMMENDRAG Introduksjon: Atferdsproblemer hos barn i skolen er et utbredt og vanlig problem. Det kan utvikle seg til større og alvorligere problemer om lærerne ikke tar tak i situasjonen. Barn med atferdsproblemer forstyrrer både seg selv, medelever og lærerne under undervisning, de lager uro og bråk. For lærerne er det krevende å håndtere atferdsproblemer hos elevene, samtidig som man skal planlegge og gjennomføre undervisningen. Vernepleiere kan benyttes i slike situasjoner som hjelp for læringsinstitusjoner som har elever med atferdsproblemer. Hensikt: Hensikten med bacheloroppgaven er å belyse hvordan vernepleierens kompetanse kan bidra med å redusere atferdsproblemer hos barn i skolen, og støtte lærerne i møte med atferdsproblemene. Metode: Oppgavens metode er litteraturstudie, og det ble inkludert 5 vitenskapelige artikler fra nyere forskningslitteratur. Resultater: Ut i fra resultater gjort fra de vitenskapelige artiklene, kom det frem 3 temaer som var relevante for min studie. Temaene jeg kom frem til i tilknytning til vernepleierens kompetanse opp mot atferdsproblemer i skolen var: problematferd, tverrfaglighet i skolen og barnets autonomi. Konklusjon: Vernepleierens kompetanse kan være et positivt bidrag i skolen for samarbeid med lærerne, og støtte de i arbeidet med å redusere atferdsproblemer hos barn. Kompetansen til en vernepleier bidrar og støtter opp om flere forhold i skolen som er viktig for barnet. Ett av disse er tverrfaglig samarbeid, noe som er en av forutsetningene for å kunne møte hvert enkelt barns behov og utfordringer. En vernepleier har også en tilnærmingsmåte i møte med mennesker, som bidrar til å samhandle og tilrettelegge for barnets beste i skolen. Barnet vil trenge å bli sett, kunne medvirke og bli forstått av de voksne i skolen. Å benytte vernepleierens handlings- og relasjonskompetanse i skolen, vil også være hensiktsmessig ved å fremme barnets autonomi under arbeidet med å redusere atferdsproblemene, i tillegg til å utvikle gode relasjoner. Nøkkelord: Atferdsproblemer, barn, vernepleierens kompetanse, tverrfaglighet
dc.description.abstractABSTRACT Introduction: Children´s behavioral problems during school is a usual and widespread problem. It may advance to a greater problem if the teacher´s don´t grasp the situation. Children with behavioral problem will disturb themselves and others during class. The teachers have a hard task dealing with these ill-behaved students, whilst planning and executing the educational program. Subnormal’s can be implemented in schools, to deal with such tasks regarding behavioral problems amongst children. Purpose: The purpose of this study is to illustrate how a subnormal can reduce behavioral problems when it comes to children in school, and support teachers in dealing with the behavioral problems. Method: This thesis´s method is a literature study. This thesis includes 5 scientific articles, from recent research literature. Results: Based on the results made from the five scientific articles, three themes emerged that were relevant to my study: behavior problems, interdisciplinarity in school, and children’s autonomy. Conclusion: A subnormal´s competence may work as a positive attribution in school, for cooperation with teachers, and as a supportive tool, to reduce the occurrence of behavioral problems. The competence added by a subnormal in school supports several sides that is important to the children. Amongst those are interdisciplinarity, which is a perquisite to meet each child´s needs and challenges. A subnormal´s approach in meeting with humans, contribute to interaction and facilitation for the child´s best interest. A child needs to be understood, and seen by adults, whilst making a contribution themselves. To use a subnormal´s action- and relational skills in school, will be helpful by forwarding child´s autonomy during the work with reducing behavioral problems, and develop good relations as well. Keyword: Behavior problems, children, subnormal competence, interdisciplinarity
dc.publisherNTNU
dc.titleVernepleiefaglig kompetanse og atferdsproblemer i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel