Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRasouli, Omid
dc.contributor.authorGaup Gustad, Marja Ristiinna
dc.date.accessioned2020-07-11T16:01:14Z
dc.date.available2020-07-11T16:01:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663770
dc.description.abstractTittel: Omsorgssvikt og omsorg Nøkkelord: Omsorgssvikt, barn, unge, utvikling Introduksjon: Utvikling kan defineres som mønstre som endrer seg gjennom livsløpet. Utvikling skjer i ulike domener, som for eksempel det biologiske, sosiale, kognitive, og emosjonelle. Omsorgssvikt kan føre til alvorlige og langvarige konsekvenser for unges utvikling på flere domener. Ungdommer som har blitt utsatt for omsorgssvikt kan ha utfordringer på skolen, i sosiallivet, og i følelsesregulering. Samtidig viser forskning at det er mange barn og unge som viser motstandsdyktighet til tross for motgangen de har opplevd. Hensikt: Hensikten med studiet er å undersøke hva forskning forteller om ulike konsekvenser omsorgssvikt kan ha på unges utvikling og å gi helsepersonell kunnskap om hvordan de kan hjelpe denne utsatte gruppen. Metode: Metoden som har blitt brukt i denne studien er litteraturstudie. Det er gjort et systematisk litteratursøk, både ved strukturerte- og ustrukturerte søk. 5 artikler fra de siste 8 år er inkludert. Resultater: Basert på funnene fra de fem utvalgte vitenskapelige artiklene, ble ulike konsekvenser av omsorgssvikt identifisert. Funnene viser også resiliens og beskyttelsesfaktorer som helsepersonell kan bruke i møte med denne gruppen. Studien resulterte i 3 temaer: 1) Omsorgssvikt kan ha betydelige konsekvenser for unges utvikling. 2) Til tross for motgang i tidlig utvikling, kan unge oppnå gode resultater 3) Hva helsepersonell kan gjøre Konklusjon: Omsorgssvikt kan føre til alvorlige konsekvenser for unges utvikling, men trenger ikke nødvendigvis å ha det. Mange barn som har erfart omsorgssvikt tidligere i livet kan også få tilfredsstillende utvikling. Økt kunnskap for hvilke konsekvenser omsorgssvikt kan ha, setter helsepersonell i stand til å forebygge negative konsekvenser. Ved å benytte styrker hos individet og dets miljø kan unge få bedre muligheter for sunn utvikling, både sosialt, fysisk, psykisk. Dette fører til at barn og unge kan mestre flere ulike arenaer. Antall ord: 7170
dc.description.abstractTitle: Maltreatment and traume-informed care Keywords: Maltreatment, adolescent, child, development Introduction: Development is patterns of change throughout the life span. Development occurs in different domains, such as the biological, social, emotional, and cognitive. Maltreatment can cause serious and long-term consequences for adolescent’s development in multiple domains. Maltreated adolescents can have challenges in education, in social life, and in regulating their emotions. On the other hand, research shows that many children and adolescents show resilience despite the adversity they have experienced. Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of maltreatment and how health professionals can help adolescents who have experienced maltreatment. Method: This is a literature based study. A systematic search of literature has been used, both by structured and unstructured searches. 5 articles from recent research have been included. Results: Based on the results from the chosen scientific articles, significant effects of maltreatment were discovered. Results also showed protective factors and resilience which health professions can focus on in meeting with this group. The study resulted in 3 main findings: 1) Maltreatment can cause significant consequences for adolescent’s development. 2) Despite adversity in early life, adolescents can achieve good results 3) How health professionals can help adolescents who have experienced maltreatment Conclusion: The effects of maltreatment can be severe for adolescent’s development, but research says that this does not apply for every case. Many maltreated children were indeed resilient. Increased knowledge of the consequences of maltreatment will enable health care professionals to prevent negative consequences. By using the strengths of the individual and its environment, children and adolescents can have better opportunities for development, both socially, physically and mentally and succeed in other arenas. Words: 7170
dc.publisherNTNU
dc.titleOmsorgssvikt og omsorg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel